31 januari 2009

Hållbart företagande även i motvind!












Miljön är i de flesta fall underordnad ekonomins kortsiktiga intressen. Företagen är mycket beroende av hur responsen på deras kvartalsrapporter tas emot av marknaden. Denna bedömning görs inte uteslutande på fakta utan mycket beror av känslor och flock-mentalitet.

Ett företag måste för att arbetar på ett hållbart sätt ta hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer (ekonomiska, människor, miljö / ekonomiska, etisk, ekologiska).


Rapport efter rapport ger tydliga signaler att vi idag inte använder våra resurser, råvaror, människor, pengar, på ett hållbart sätt. Vi förbrukar råvaror i en takt, som gör att vi skulle behöva flera planeter för att på långsikt ska kunna leva på samma sätt. Människor sjukskrivs för att de inte klarar av tempot, vantrivs, men har inte förmågan att byta företag. Pengar används på ett sådant sätt att det är frågan om ledningen har företagets bästa inför sina ögon när de fattar vissa beslut. Allt för ofta har detta resulterat till att höga bonusar och löner betalas ut, som företagsledning och styrelser har svårt att förklara på ett förnuftmässigt sätt i efterhand. När det talas om höga bonusar i svåra tider, som nu, trots att de har rätt att få dessa bonusar så känns det lite konstigt att de, som ledare, ens kan tänka tankewn att ta emot dem! I många fall har hundra och ibland tusentals medarbetare varslats för att sänka kostnaderna. En ytterst skicklig företagsledare skulle med eget omdöme och andra verktyg ha kunna sett till att man inte befann sig i den uppkomna situationen. Detta resonemang kan ses som lite naivt och konstigt, men att miljonbonusar delas ut i svåra tider är omdömeslöst både hos företagsledning och styrelser. Tänk vilka signaler detta ger in i organisationen.


I hårda tider tror jag att företagen behöver en ledning, som är tydlig och kommunikativ. En ledning och företag med visioner och handlingar, som medarbetarna vill följa och är stolta att arbeta med.


Att få dessa medarbetare med sig, att inspirera dem att följa, men också att komma med egna kreativa lösningar är en förutsättning ett företag i utveckling, ett företag som ska kunna rekrytera nya medarbetare när konjunkturen vänder. Ett ansvarsfullt företag tror jag måste ha en ansvarsfull ledning, som arbetar strategiskt, visionärt och där medarbetarna inte bara på papperet eller i tal är företagets viktigaste tillgång!


Det märks i dessa dagar att kunderna har en stor betydelse, till och med avgörande betydelse för ett företagsutveckling.


Utan kunder och medarbetare finns det lite att leda!

1 kommentar: