Jag inspirerades av ett meddelande jag fick av Erika Augustinsson, som jag kom i kontakt med när hon arbetade för Global Utmaning och ställde upp och föreläste för oss i Junior Chamber International om Mänskliga rättigheter.
I morgon kommer hon att hålla en föreläsning på "Hur vi bygger framtidens samhälle" med underrubriken "De nya entreprenörerna - ett intiativ av Region Skåne, Malmö Stad, Malmö högskola och PricewaterhouseCooper (, som blev utsedd till årets bästa konsult Revision av Veckans Affärer. Det kan ni läsa mer om i veckans tidning.
Inspireras av detta och hockey så skrev jag ner några boktips och länkar, som jag tror är viktiga för en framtida samhällsutveckling:
Medicieffekten, Handlar om skärningspunkten: platsen där idéer från olika områden och kulturer frodas och kolliderar med varandra. Till slut sätter de igång en explosion av häpnadsväckande upptäckter. Av Frans Johansson (2005)
Samhällets entreprenörer, Handlar om entreprenörskap, engagemang och företagsamhet i olika former och på olika nivåer i samhället. Vi får av dessa forskare möta intiativ i olika former från praktik till akademi. Boken har getts ut av KK Stiftelsen.
SAMHÄLLETS ENTREPRENÖRER: http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/2009/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf
ENTREPRENEURSHIP IN THE NAME OF SOCIETY: http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/2009/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf
Creating Tomorrow´s Schools Today – Education – Our Children – Their Future
Är skriven av Richard Gever (2010), en mycket underhållande föreläsare och nu mera också författare. Han blev rektor för en skola som i ”ett tuft område i England” och berättar här om hans idéer om framtidens skola och de utmaningar som elever, lärare och studenter står inför.
Förordet är skrivet av Sir Ken Robinson (en av mina förebilder), som går att ses på TED ”Schools kill creativity”: http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
Detta citat är hämtat från ovanstående bok och är från en 70 årig lärare i Hefei, som varje morgon lite ”okinesiskt” tackar sina studenter för att de har kommit och när föreläsningen tackar sina studenter för att de har lyssnat på honom. Jag tycker att detta är en väldigt rörande och egentligen rätt inställning hos en lärare:
”Every day, I stand in front of these young people, their faces full of expectation and hope, their energy radiating across the stale air of this room, and as I look across them, I think to myself, somewhere in this room could be the person who finds the cure for cancer, the solution to world peace. Could be the person who writes the next great symphony that moves mankuínd. There could be a future leader, doctor, nurse, teacher, Olympic champion. I don´t know, but what I do know is that they are out there and it is my job to identify and narture that talent, not just for their own benefit but for the possible benefits but for the possible benefit of others. Is there any greater responsibility or opportunity than that? I am blessed, that is why I thank them.”
Visst finns det någon lärare, som vi alla kan se tillbaka på och minnas att de gjort en skillnad för oss personligen- några av mina betydelsefulla lärare är bla Lizzie (Schönblad) Gyllenswärd (hjälplärare), Jörgen Nilsson (klassföreståndare) i mellanstadiet), Alve Brundin (Geografilärare), Ann-britt Svensson (Högstadiet: svenska, religion, historia), Lennart Hellström (Gymnasiet: Matematik), Per Enestubbe (Högskolan: Industriell kemi), Göran Tullberg (Högskolan: Organisk kemi), Bengt Åke Gustavsson (Högskolan: Organisationsteori), Bengt Johanisson (Entreprenörskolan).
Tack till er som har varit betydelsefull för mig och min utveckling. Ni är betydelsefulla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar