Var har alla bänkar tagit vägen? |
Vem tänker på barnen? |
Vi blir lovade av Växjö taxi att han kommer att oss på plats i Alvesta innan tåget går 13.32. Taxichauffören har koll på att trafiken brukar krångla och ger oss ett erbjudande att köra oss för 700 sek till Alvesta. Det blir hundralappen för alla passagerare - detta med ett kvitto till varje resenär, vilket han visar sig ha en viss erfarenhet av. Framme i Alvesta är vi kl. 13.19.
Väl framme så visar det sig att tiden är ändrad till 13.48. Men sedan visar det sig ändå att tåget inte kommer förrän kl. 14.02. Alltså 30 minuter försenade.
Våga säga din mening! |
Efter samtal med personal på tåget visar att kunskap finns varför inte tåget mellan Växjö och Alvesta inte gick och att förseningen för tåget innan det kom till Alvesta var planerat! Sedan fick vi också veta att det var en översvämning mellan Hovmantorp och Växjö där banvallen hade påverkats - varför tåget ställdes in. Det känns som att det var enhel det personer som visste om detta och kunde se till att informationen kom till oss resenärer och att ersättningsbussar kom på plats.
Så SJ hade all möjlighet att göra vår resa mycket mer njutningsfull och inte kantad av stress. Sedan jag beställde min biljett i lördags så har SJ haft mitt SMS och har kunnat informera mig om alternativ hur jag skulle ha kunnat ta mig till Alvesta på ett organiserat sätt.
Sedan förundras jag av att trots att det var ett planerat stopp på sträckan mellan Älmhult och Alvesta så fick vi ingen information om detta - detta medförde en försening på 24 minuter i Stockholm. Vi skulle vara i Stockholm kl. 16.40 efter vad som stod på biljetten. Det känns lite som SJ visste detta och hade kunnat informera om detta.
Det vinns alltid någon samhällsutmaning som vi borde ta tag i! Jag har varit på Almedalen ett antal år - kanske är det tid för att göra sig ett plakat och gå med i 1:a majtåget? |
Några som skötte sig bra var tågpersonalen på tåg 536, som gav oss den information de hade på ett mycket professionellt sätt.
Taxichauffören Nikke på Växjö taxi, som såg till att vi kom fram till Alvesta i hans bil så snabbt det var möjligt på ett tryggt sätt och att varje passagerare kunde få ett kvitto på 100 sek.
MEN här finns förbättringspotential - jag undrar hur detta är möjligt? Är det för att det är för många aktörer som informationen inte når oss resenärer?
Vem sköter utropen i högtalarsystemet? Vad ska mitt mobilnummer användas till om inte att sändas kompletterande information? Varför förändras inte inte ankomsttider - när information finns om att vi inte kommer att nå fram i tid - det är faktiskt bättre att jag kommer fram för tidigt än för sent till min slut destination!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar