12 augusti 2012

En global marknad - en global vardag, men var är hemma?


Jag tycker det är så skönt att bli förundrad - det finns något i det där att inte riktigt förstå, som gör mig mer nyfiken.

Efter att ha läst en tråd i Facebook där SD nämndes och dess politik - att invandring och muslimer skulle var roten till alla problem. Då känns det skönt att öppna SVD där Fredrik Härén  har intervjuats i artikeln "Globalt på riktigt" - Hans bok "One World. One Company" 2.500 ex sålde slut blixt snabbt i juni och förhoppningsvis kan vi köpa den handeln i september.

Den handlar om företag som Skype, Rovio och Mini, som inte ser någon marknad som hemma marknad. Det ska bli väldigt intressant att läsa denna bok. Utan att ha läst den så får den mig att fundera en hel del om hur dessa företager har byggt upp sin företagskultur och vilka värderingar de har tagit till sig som kärnvärden?

Efter att ha kollat igenom länkar nedan och försökt att se vad respektive företag står för  - värderingar. Så framstår det inte som helt tydligt.

Skype är ett Microsoft-företag som lägger stor vikt vid sina tjänster.

Rovio  lägger mycket på att rekrytera och expandera. 

Mini  knyter an till den historia och berättar var de kommer i från. 

Jag brukar alltid att kolla på vilka ägare som ett företag som jag ser första gången har - för att sedan se på vilka strategier och mål som detta företag har för sin investering.  Vilken frihet har företaget att vara självständig eller styrs den med fast hand? Ett av kärnvärdena kan kanske ses som Global.





Det ska bli mycket spännande att läsa - "One World. One Company".


Att vi stänger inne oss och tro att vi ska klara oss själva - är en utopi - ska vi ha en ljusnande framtid får vi göra det tillsammans.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar