19 juli 2012

Var är SL på väg?

Mötesplats Stockholm är något som har fortgått en tid, se inslag från ABC om chockhöjda hyror vid Hornstull- enligt Structors egen hemsida (en mellanhand) började det med Östermalmstorg (2006-2010), Hornstull (2009-2012) och nu kommer Hötorget (2010-2013). Enligt beskrivning på hemsidan:
"Vilka affärer och hur många, som finns vid olika stationer beror på hur många som åker dit och därifrån, vad omkringboende vill ha och vad lokalerna kan utvecklas till. Målsättningen är ett mångfaldigt utbud av butiker, information, kultur och samhällsservice och att varje mötesplats ska förstärka områdets lokala känsla. Det centrala i SL:s satsning är att öka kundnyttan och på så sätt bidra till SL:s övergripande mål – fler och mer nöjda resenärer."
Mina kommentarer
Det vill säga utbud och efterfrågan - som det alltid är talan om.
Det där med mångfald bland butikerna är det ju nu på Hötorget  - tyvärr så kan jag se att det blir en "enfald" med bara kedjor.
Hur SL har kommit fram till detta är för mig verkligen underligt - vill vi bara ha de "vanliga kedkorna" på varje station?
Ska bli intressant vilken kultur och samhällsservice som Structor kommer att ha vid Hötorget.
Nu börjar förändringarna i Hötorget - gamla företag som har
legat där i decennier - försvinner nu till andra platser i bästa fall
utan sina kunder!
Här kan man tala om chockhöjningar av hyrorna 4-5 gånger
hyrorna! Har det ens varit något mål att få med skomakaren
till de nya lokalerna? 
Etableringsår 1888 är musikaffären nere i mitten av Hornstull.
Jag förstår ju att de inte har legat där hela tiden - men jag ska
gå in och fråga hur länge de har legat där och om SL Fastigheter är
deras hyresvärdar?
Hur lätt är det att "flytta" med sina kunder till en ny
etableringsplats?

Vad är det egentligen som händer? Är väldigt svårt att få veta! Jag har talat med representanter från SL, Structor och politiker - det är ingen egentligen som vill ta ansvar för att dessa hyreshöjningar på 4-5 gånger.
"Structors uppdrag: - Beställarstöd : stöd till SL i planering och genomförande, organisation och avtal
- Koncept och affär: skapa en bra balans mellan SL:s bastjänster, resa och information, kultur och kommersiell service. Framtagande av lönsamhetsanalyser
- Uthyrning och hyresgästkoordination: upprätta hyresavtal och övriga avtal för projektgenomförandet. Hyresgästkoordination fram till färdig butikslokal."
 Det är helt enkelt tragiskt vilken dålig dialog SL/Structor har haft med de nuvarande hyresgästerna. Jag har talat med ett flertal av dem.

Vad jag tycker är är mycket förundrande är att ingen mig veterligen av Företagarna, Svensk handel, Svensk handel juridik  eller Stockholms handelskammare har reagerat på att detta sker vid dessa stationer. I praktiken så borde många av era medarbetare i alla fall passera Hötorget varje arbetsdag och eftersom ni arbetar med frågor om hur det ska vara lättare att driva företag i Sverige - så hade jag hoppats att ni sett detta när det sker på er egen "bakgård"!

Här är det en hyresvärd- SL Fastigheter - den är ägd av "oss" - medborgare, skattebetalare - och dessa våra representanter gör dessa förändringar utan att fråga oss resenärer, ingen vidare dialog med hyresgästerna innan planerna ska genomföras och att hyreshöjningarna är så höga som 4-5 vad hyrorna tidigare har varit. 

Det är ju vi som kommer att få betala - vi kunder, vi resenärer och vi skattebetalare - då hade i alla fall jag förväntat mig att det hade skett på ett just sätt! 

Detta är taget från SLs hemsida:
Fastighetsverksamhetens uppdrag är att utveckla befintliga fastigheter som stationer, hållplatser, terminaler, depåer, men även bostäder och sporthallar. Jag har talat med SL, Structor och politiker ett 10-tal gånger. Och ingen gång så har jag blivit informerad om att SLs okänsla för hyresgästerna kommer av att SL har en otroligt dålig ekonomi - utan det får jag läsa i DN? Den slutenheten tycker jag är beklaglig. Hade det inte varit justare mot hyresgäster, medborgare, resenärer och skattebetalare att vara tydliga med detta?


Något som verkar vara återkommande är att de ytterst ansvariga som Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd i Stockholm, eller Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd eller SL:s vd Anders Lindström vill intervjuvas. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar