14 februari 2013

#11 Utmaning: Passion och innovation

"Om bilden av företagaren förut var den av personen som sökte profit, är bilden - och kanske självbilden - av entreprenören en person som förverkligar sin passion. Det är en intressant vinkling, inte minst om man betänker att passion en gång i tiden var något förknippat med religion. En lite elak tolkning är förstås att företagande och entreprenörskap blivit vår nya religion. Eller, för den delen, att konsumtion har blivit det. Entreprenören är nämligen inte ensam om att förverkliga sin passion, utan det får även alla vi konsumenter göra - via vår konsumtion och genom hur vi beter oss på internet där vi väljer att "gilla" varumärken."


"En mer samtida kanadensisk studie visar till exempel att chefer som är passionerade också arbetar fler timmar, samtidigt som de passionerade mår mår mycket bättre. Det stämmer med sunt förnuft. Är du passionerad kan du lägga ned flera timmar, vilket gör dig bättre på det du gör samtidigt som du tycker det är roligt och mår bra av det. Detta gäller allt ifrån vardagliga aktiviteter - som du gillar - till de situationer som psykologen Mihaly Csikszentmihalvi formulerade som flow: ett inre tillstånd av samlad energi och fokus då känslan av tid ofta försvinner och produktiviteten flödar.

"Psykologen K. Anders Ericsson konstaterar att - skillnaden mellan de bästas prestationer och vanliga vuxna speglas av en livslång tid av dedikerad ansträngning för att förbättra sig inom sitt område. Därför krävs minst tio tusen timmars träning för att uppnå extraordinära resultat; denna - tiotusentimmarsregel- har senare beskrivits och populariserats av författaren Malcom Gladwell i bästsäljaren Outliers som förklarar framgångarna för både Bill Gates och The Beatles på så sätt."

"Kommer alla företag behöva arbeta som Google, som låter en del av sina anställda använda tjugo procent av arbetstiden till att utveckla sina egna idéer? 3M har ett liknande system (och var i själva verket långt före Google med idén). Vad dess företag hoppas på är förstås att det ska komma något nytt, något innovativt, när medarbetarna får skapa utifrån sina egna passioner och intresse. Och flera forskare håller med: passion skapar innovation."

"Vad som utmärker innovativa platser är just spridningen av idéer och möjligheten för samarbeten. Kreativitet är en kollektiv process som kräver utbyten och möten. Dessa stimuleras av att personer är engagerade för sin sak och som vi har varit inne på tidigare så smittar passionerade personer. Ekonomer pratar om spridningaeffekter, eller spillover effects, vilket bland annat innebär att goda idéer har en tendens att föra vidare mellan olika människor i miljöer som främjar möten. Detta gäller även överföring av kunskap, inklusive "tyst kunskap", som en anledning till varför vissa platser präglats av en specialitet: allt från Glasriket i Småland till Silicon Valley i Kalifonien."

Källa: "Framtidens utmaningar - Det nya Sverige" av Tobias Nielsen och Emma Stenström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar