Fem digitala trender:
Innehållsstrategi
Mobile First: "Många företag och deras utvecklare ser nu nyttan med att fokusera på mobila enheter före desktopenheter i utveckling och design, istället för att skala ner skala man upp. Först och främst kan detta förhållningssätt definieras som en innehållsstrategi eftersom att mobilens begränsade yta tvingar användaren att välja vilken information som är mest relevant för användaren att välja vilken information som är mest relevant för användaren, till skillnad från desktopbrowsern där allt och lite till alltid får plats."
Design/Teknologi
Responsiv Webbdesign: "Antalet skärmstolekar, framförallt för mobila enheter, har vuxit explosionsartat vilken gör att storleksanpassning av webbsidor blir allt knepigare. Istället för att designa en desktopversion och sedan specifika mobilversioner är responsiv design ett smart sätt att hantera många olika storlekar utan att behöva göra olika enhetsspecifika varienter. Genom att dela upp innehållet i fristående moduler kan man definiera vilket innehåll som ska visas och hur, beroende på webbläsarens storklek."
Strategi
Gamification: "Gamification handlar om att använda spelmekanik i andra sammanhang än för just typiskt spel. Genom att analysera motiv och applicera olika mekaniker kan man motivera och stimulera människor till att utföra olika typer av uppgifter, som annars kan upplevas som tråkiga, monotoma eller meningslösa."
teknologi
API: "Det är tekniken API som gör att olika applikationer kan kommunicera med varandra och tillåter och tillåter tredjepartsutvecklare att bygga nya tjänster eller produkter utifrån en existerande applikation."
design
Parallax: "Parallax är en scrollningsteknik som härstammar från tidiga TV-spel som har återuppstått de senaste åren och troligtvis når d sin toop .tekniken bygger på att man har flera lager av bilder som rör sig i olika hastigheter när man man scrollar på sin webbsida, vilket ger en rörelseeffekt. Detta är dels ett mindre minneskrävande alternativ till en animation samt ett bra verktyg för att skapa en känsla av interaktivitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar