6 december 2012

Att öka andelen som använder kollektivtrafiken!

I går kväll var jag på Stockholms handelskammares julmiddag och 110 års firande. Det händer något särskilt när man sitter tillsammans med människor i tre timmar och diskuterar olika frågor.

När det gäller att underlätta trafiksituationen talade vi om direktlinjer från olika områden direkt in till staden. Jag funderade på att man skulle kunna göra inventeringar i olika områden efter var man arbetar och sedan sätta in direktbussar, enligt principen som vissa arbetsgivare gör för sina arbetstagare, men då var det någon som sa det att folk byter ju arbetsplatser vilket förändrar förutsättningarna.

En idé jag har är att utifrån olika shoppingcenters, inventera deras parkeringskapacitet. Under dagarna så är mycket parkeringsplatser lediga och skulle kunna användas som infartsparkeringar. När dessa kommer tillbaka så blir det naturligt att köpa livsmedel i den butik vars parkering man har stått på. Från och till dessa skulle staden kunna ha direktbussar in till city? På kort sikt skulle detta kunna vara något innan infartsparkeringar byggs.

På detta sätt skulle man kunna minska köerna och trafiken i rusningstrafik, använda outnytjad yta på parkeringarna när inte så många kunder finns där och förbättrar kundunderlaget till butikerna eftersom de som parkerar kommer att handla i butikerna.

Några av de man borde diskutera vidare med är:
Svensk Handel, Stockholms handelskammare, City i Samverkan, Stockholm stad och de andra kommunerna i Stockholms län, SL, SKL, Trafikverket, SJ, Stockholms Landsting mfl.


1 kommentar:

  1. Låtet som en super bra ide.
    Borde spridas direkt.
    Precis sådan win-win jag anser behövs.

    SvaraRadera