Att besöka Drottninggatans Bok och Bild på Drottninggatan 9 är en del av ett litet nöje jag har. I går besökte jag familjeföretaget, som hade många fler kunder än vi.
"Perspektiv på lärande" av D. C. Phillips och Jonas F. Soltis
"Detta är ingen omfångsrik bok om lärandets teoretiska grund utan en kort och kärnfull sådan, som snabbt drar in läsaren i en dialog om hur teorierna förhåller sig till varandra och hur de kan omsättas i klassrummet.
Författarna, båda synnerligen erfarna lärarutbildare, lyckas med konststycket att levandegöra både klassiska och moderna perspektiv på lärande. Illustrativa fallstudier inbjuder läsaren till att diskutera vad som egentligen händer i klassrummet och i den enskilda eleven. De uppmanas med hjälp av en särskild modell att själva pröva teoriernas styrka och svagheter. På så sätt utvecklar de sin förmåga att formulera sin egen syn på undervisning och lärande."
"Teknikdidaktik" av Veronika Bjurulf
"Hur ska teknikundervisning bedrivas för att eleverna ska uppleva att ämnet är relevant? Vad vill vi att eleverna ska lära sig? Hur kan vi få fler elever att studera vidare inom det tekniska området?
Teknik har varit ett obligatoriskt grundskoleämne i 28 år, men trots det har en stor del av lärarkåren endast lite, eller ingen utbildning alls, i teknik. Därför har Skolverket valt att prioritera ämnet i det så kallade "lärarlyftet" - en satsning för att höja lärarnas kompetens.
Eftersom läromedelsutbudet i teknik varit sparsamt genom åren har lärare stått inför en utmaning att välja innehåll till sin undervisning. Vad ska läras och varför? Hur ska undervisningen gå till för att eleverna på bästa sätt ska få möjlighet att utveckla avsedda förmågor? Teknikämnets didaktiska frågor är centrala i denna bok. Boken tar avstamp i frågan "Vad är teknik?" och tar upp frågor som hållbarhet ur miljösynpunkt, problemlösning och hur man arbetar med ett entreprenöriellt förhållningssätt i teknikundervisningen. Teknikämnet handlar om att se möjligheter, utveckla idéer och prova sig fram till olika lösningar. Boken knyter an till den nya kursplanen i teknik för grundskolan, som träder i kraft hösten 2011."
"Tala, Trovärdighet, Agera - Så bygger du förtroende" av Katti Sandberg
"Trovärdighet och förtroende är något som blir allt viktigare för människor både i offentliga sammanhang, på jobbet och privat. Vad är det som gör att vissa personer utstrålar tillit och trovärdighet medan andras känns falska och opålitliga? Det går inte en dag utan att vi läser i dagstidningarna eller hör i nyhetssändningarna om förtroende eller trovärdighet. Men vad innebär dessa begrepp egentligen? Till vilka ger vi vårt förtroende? Och vad är det som påverkar hur vi uppfattar trovärdigheten hos människor? Såväl privat som yrkesmässigt är trovärdighet och förmågan att vinna förtroende en förutsättning för att vi ska utveckla hållbara och livskraftiga relationer. Författaren menar att det sätt på vilket vi kommunicerar spelar stor roll för hur vi både utstrålar och känner förtroende. Med retorikens hjälp kan du bättra på trovärdighetskontot. Genom exempel - såväl klassiska som vardagliga - bygger författaren upp en bevisföring för de teorier som förs fram när det gäller begrepp som trovärdighet, förtroende och tillit. Ämnet som sådant är klassiskt men aktualiseras återkommande i samband med skandaler och kriser av olika slag för såväl offentliga personer och företag som för privatpersoner."
Nu när man har lagt ner så mycket tid på att skapa ett nytt skolsystem så ska man göra mer av samma som förut och förväntar sig ett annat förslag. Titta på Debatt från 6 december där Jan Björklund visar med all tydlighet att han är fast i boxen. När Carolina Klüft möter Jan Björklund i Hübinette program 5, SVT, från 13 november (bara 4 dagar kvar), så borde kanske han ha lyssnat lite på en person som nått bra resultat och blivit världsmästare. Samtidigt så finns det vissa saker i den svenska skolan som gör att vi blir högt rakade i undersökningar om kreativitet tex så är vi i samhället toleranta, duktiga på att samarbeta och diskutera. Vår utbildningsminister är mer av en diskussionsminister med ytterst liten vilja att lyssna och jag har nog aldrig hört honom erkänna att han någonsin har erkänt att han har fel! Eskil Erlandssons, Landsbygdsminister, ödmjukhet och lyhördhet skulle även utbildningsministern tjäna på - undrar vilket stöd han har inom lärarkåren? När försvarar han den svenska skolan?
Jag har fått lära mig att det finns olika sätt att lära sig - helt enkelt att olika människor tar till sig saker på olika sätt. Men Utbildningsministern tror på betyg och katederundervisning. Jag är bekymrad om vi mäter det som är viktigt för framtiden? Vad krävs för kunskap i framtiden? Vi kan ju fråga Jan Björklund (han tror att han vet?). Studievägledare är nog något av det svåraste man kan syssla med?
"Vi är med bar!" av Borghild Ernulf och Lennart Ernulf
"Just när vintermörkret ligger som allra tyngst över Norden får Borghild och Lennart Ernulf beskedet att en bar är till salu i den lilla sydfranska staden Banyuls-sur-Mer, vid randen av Medelhavet och foten av Pyrenéerna. Tillsammans med Borghilds yngste son Stefan, som är professionell bartender, åker de iväg mot äventyret. Snart nog har de skapat en musikbar som låter tala om sig. Med perspektiv från en bardisk får Borghild och Lennart inblick i vad som rör sig i staden, säväl till vardags som till fest. De möter den amerikanske skulptören Percy, som har ett spännande förflutet inom CIA, hans gode vän, fiskaren Jamie, den pensionerade egyptologiprofessorn Dominique, den tankspridde Pelforthfarbrorn, vagabonden Gerald och många andra. Men de konfronteras också med myndigheter, som har synpunkter på verksamheten. Och inte minst de elaka gendarmerna...".
Drottninggatans bok och bild är när det gäller dessa böcker. som handlar om lärande och företagande, mer än -80% billigare än Adlibris och då får jag dem i handen direkt utan att höra Adlibris undanflykter att böckerna inte kommer i tid. Jag har tröttnat på Adlibris oförmåga att inte tar sitt ansvar, vilket gör att jag köper det mesta från bokhandeln och från Amazon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar