16 juni 2013

I bland så får man även lära sig av andras misstag - och med tiden så gör det väl även mig klokare!

 "Come to the edge
it´s too high
COME TO THE EDGE
And they came
And he pushed
And they flew"
av Christopher Logue

Här kommer några citat från Percy Barneviks bok "LEDARSKAP 200 RÅD":

Ledarskap
"Får "ledaren" inte igenom idéerna uppåt drabbar det ju också "de ledda"".

Ledarskapets miljö
"Fokusera på den du talar till, stäng av mobilen".

Bygga team
"Hans styrka var att välja starka medarbetare och utveckla dem ytterligare. Han byggde ett framgångsrikt team. De andra i ledningen kompletterade honom. Ledaren behöver inte vara bäst, men teamet ska vara bäst".

Ödmjukhet och uppriktighet
"Det betyder att ha självkännedom, att veta sina begränsningar, och att kunna medge egna misstag. Motsatsen till den ödmjuke ledaren är den arrogante ledaren".

"Den som anser ha rätt halva tiden är smart. Den som anser sig ha rätt tre fjärdedelar av tiden är smart plus har tur. Det som anser sig ha rätt hela tiden är en dåre". Kinesiskt ordspråk


Prestige
"Den uppåtgående spiralen för vd-löner har ofta inte så mycket att göra med belöning för bra prestationer eller ekonomiska behov. Med publiceringen av vd-löner blir det viktigt att ligga högt på rankinglistorna - särskilt som många vd:ar är tävlingsmänniskor".

Platt organisation
"Fördelarna är utökad direktkontakt och engagemang nedåt och mycket bättre kommunikation som ger ökad snabbhet".

Tillgänglighet
"Resor är utmärkta tillfällen att kommunicera. Kanske en timme i avgångshallen, ett par timmar på hotellet på kvällen före läggdags, och någon timme på morgonen före första mötet och så vidare". "Jag bruka säga att jag var på resa men aldrig "bortrest". Ett annat sätt att uttrycka detta på är att säga att "kontoret är där du befinner dig"".

Tidtjuvar
"Ärenden kan hanteras på tre sätt: slängas, delegeras och göras".

Beslutsfattande
"Ett beslut kan ses som ett åtagande att handla".

Fnurror på tråden
"Vill du klaga så ring upp personen ifråga direkt eller klara ut det hela vid ett personligt möte. Vänta inte. Skriv inte brev, fax eller e-post om negativa saker. Klagomål ser alltid värre ut när de skrivs ut än när de sägs. Ännu värre är det att skicka kopior av klagomål till andra, det förgiftar atmosfären i företaget".

Möten 
"Lås dörren vid mötesstart, som på Operan, så sent ankomna lär sig komma i tid".

Elfenbenstorn
"Det är också bra att ringa sig själv för att se hur människor, som söker dig, bemöts".

Slav under kalendern
"Själv lämnade jag alltid 25% ledigt i min 60 timmars-kalender även de perioder när jag i verkligheten kanske jobbade 80-90 timmar i veckan".

Mobilisering av människans inre kraft
"Jag har också sett mobilisering av den inrepotentialen hos fattiga, analfabetiska och undernärda kvinnor i u-världen. Med ökat självförtroende och träning kan de förflytta berg. De startar små företag och lyfter sina familjer och hela byar ur fattigdomen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar