I kväll var jag på Kompetensfestivalen som arrangeras av Rektorsakademien. Det var en fantastisk kväll fyllt av inspiration och intressanta möten. Här samlades över 150 personer från skolan, organisationer, myndigheter och organisationer, som är intresserad av sin egen och skolans utveckling. I förra veckan var jag på Mitt Företag och inspirerades av Navid Modori och Johannes Hansen, som uppmanade oss att träffa andra. Eller som min morfar sa - "Du ska vara där du inte förväntas vara".
Kvällen inleddes av en 5-årig stjärna, som ville bli "tjuvfångare" (hanskulle stänga in dem i källaren) och önskade sig ett husdjur till jul.
På kvällen så berättade tre ungdommar vad de förväntade sig av oss: en var intresserad av koreanska, en handboll och den sista var intresserad av cirkus.
De förväntade av oss när de kommer ut på arbetsmarknaden att vi är trevliga, ge dem möjligheten att lyckas och att de blir lyssnade på.
Rektorsakademien har identifierat tre kompetenser förutom grundkomptens i ämnena. Digitalkompetens, Innovativkomeptens och medmänskligkompetens.
Digitalkompetens innefattar färdigheter som: Informationsbearbetning, informationshantering, uthållighetsfördjupning, reflektion och eftertanke, mediemedvetenhet, kunskapande, konsekvensanalys, lära att lära och nätsmart.
Innovativakompetens innefattar färdigheter som: Normbrytare, ledarförmåga, kaoshantering, självkännedom, initiativkraft, flexibilitet, nyfikenhet, riskvillig, konstruktivt ifrågasättande, kreativ.
Medmänskligkompetens innefattar färdigheter som: Konsentrationsförmåga, mod, moralisk medvetenhet, hälsomedvetenhet, samarbetsförmåga, nätverksbyggande, lyhördhet, gränsöverskridande, tolerans, självkänsla, ansvarstagande.
Det delades ur pris till:
Årets digitala rektor: Karin Starne, sektor för Spyken i Lund.
Årets innovativa rektor: Jannie Jeppesen, fektor för Vittra vid Telefonplan i Stockholm
Årets medmänskliga rektor: Johan Norman, De Geer gymnasiet i Norrköping
Under kvällen föreläste också Patrick Newell, grundare av Tokyo International School och Joiselle Cunningham, KIPP school New York.
Patrick konstatera att våra elever tillbringar ca 15% i skolan. När vi arbetar i skolan så kan vi göra detta i former av samarbete. Dert ska var enligt modellen "ISEE" - interesting, suitable, engaging and empowering. De arbetar efter principen 21th Century School.
Joiselle undervisar i Harlem och mycket tid läggs på karraktär och akademiska resultat. Utvärderingar görs kontinuerligt både av elever och lärare.
Joiselle Cunningham är amerikansk lärare - undrar hur många som skull röra sig i hela rummet som hon? |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar