13 november 2012
Hur bidrar ni till att göra världen bättre?
I dag så var det en klarblå himmel som mötte mig när jag vandrade upp för backen på KTH. Efter att ha lyssnat på samtalet mellan Sverker Sörlin och Anders Flodström i går om innovationssystem och vikten av att teknik tillsammans med samhällsvetenskap och humaniora har viktiga delar att spela i framtida strukturer. Tvärvetenskap är något som måste lyftas fram från teori och tal till att omsättas i praktiken. Vetenskap och konst blir en allt viktigare blandning.
Jag kan inte annat än att bli imponerad av det arbete som studenterna har lagt ner i att skapa dessa Armada 2012 dagar den 13-14 november, som sätter färg på KTH och ger sina studiekamrater möjlighet att träffa potentiella arbetsgivare.
De som gör detta möjligt är närmare 300 engagerade studenter som genom sitt ideella arbete gör det möjligt för sina studerande kamrater att få träffa ca 150 företag.
Hur arbetar ni med hållbarhet - är kanske en fråga som alla har ställt sig, men en fråga allt fler företag får ta ställning till och en fråga allt fler företagsrepresentanter som medverkar på arrangemang som Armada 2012.
Jag gjorde en snabb undersökning bland företagen och fram till att de företagen jag talade med som var mest förberedda att få denna fråga och visade med att de tog frågan på allvar var: IKEA, LKAB, Folksam, Accenture och AB Volvo.
Om hållbarhetsarbetet är något viktigt och kärnvärden är något som genomsyrar organisationen och det arbete som företaget genomför för sina kunder så är det viktigt för representanter från HR ätt de är insatta i denna typer av frågor.
I de bästa av världar så är ju värderingar ett fundament som är viktigt i rekryteringsarbetet.
I samtal med en av utställarna på ett av Sveriges största företag - så hade hon kontaktat management konsult företag när hon skulle ut på arbetsmarknaden - om att hon såg behovet för dem att bli bättre inom detta område. De såg det inte då och frågan är om de se det i dag (ett undantag finns i alla fall)?
Frågan är om det är studenterna som efter sina frågor kommer att driva företagen framför sig i sina val att börja arbeta för dem och i sina val att byta arbetsgivare?
Etiketter:
150 företag,
AB Volvo,
Accenture,
ANDERS FLODSTRÖM,
Armada 2012,
Folksam,
HR,
Human Resources,
hållbarhetsarbetet,
IKEA,
LKAB,
rekrytering,
Sverker Sörlin,
tvärvetenskap
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar