I kväll var jag med Publisistklubbens arrangemang på Café Panorama på Kulturhuset. (ta möjligheten att se fler debatter på hemsidan)
Lokalen var full till bristningsgränsen och med frågeställningar som "En duell om bästa receptet för att möta framtiden - Vem köper en kvällstidning om tio år?".
Den första delen handlade mycket om de två kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet med chefredaktörerna Thomas Mattsson, Expressen och Jan Helin, Aftonbladet.
Deras bästa scoop under 2012 var för Aftonbladets del Lundin oil- affären och Expressen Sverige demokraternas festnatt.
Samtalsledare: Björn Häger, ledamot PK:s styrelse, programledare SR
"Så ska journalistiken överleva tidningskrisen"
Peder Bonnier, chef för Bonnier Tidskrifters digitala verksamhet
Helena Giertta, chefredaktör Journalisten
Anders Ahblerg, publicist, tidigare Kyrkans Tidning och Medievärlden
Gunilla Kindstrand, chefredaktör Hälsingetidningar
Frågor som jag funderade över under debatten var:
1. Den affärsmodell som DN och SVD har haft tillsammans med många lokaltidningar är att premierande av att byta - tidning medan deras trogna läsare missgynnas.
2. Det finns en brist av kontakt mellan läsarna och tidningar, medan tex lokalradio, som P4 Kronoberg tar steg för att närmar sig sina lyssnare för att få tips av sina lyssnare.
3. Jag känner att att tidningarna har kommit i ett underläge i att mäta effekten av att annonsera i papperstidningar gentemot tex internetannonsering.
4. De "stadsdelstidningarna" som Årsta/Enskede och Söder om söder är gratis tidningar som lokalt fyller ett behov. När det gäller gratistidningen Metro så fyller den också ett behov.
5. Att journalistiken har som uppgift att vara grävande tycker jag är en viktig del. Att lokala tidningar är de enda att bevaka kommun och landsting.
"Kom och prova hos oss" är ett nytt koncept hos Systembolaget, som de genomförde i dag vid 21.00 på bolaget på Drottninggatan. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar