24 januari 2009

Indien, början på något stort!

Hej,

när jag kom hem från Indien i mitten av november 2008 visste jag inte riktigt om jag var fylld av positiva upplevelser eller tömd på energi? Så här i efterhand så inser jag att "Dehli-belly" tog och skakade om mina upplevelser ordentligt! Jag är inte direkt född med en "stålmage" utan fick "go with the flow".

Vatten är livsviktigt, men kan också vara källan för många sjukdommar varje dag dör över 4500 barn av diarre. http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-unicef-och-barns-rattigheter/snabbfakta/barnadodlighet och mer än 1.000.000 lider av vattenbrist i världen. Det är helt enkelt många som får dricka det vatten de kommer över oavsett vattenkvalitet.
I en rapport från Europeiska Miljöbyrån tas frågan "Europas vatten: användsdet på ett hållbart sätt?" http://reports.eea.europa.eu/water_assmnt07/sv/water_assmnt07_sv.pdf Jag har försökt att finna liknande rapporter om vattensituationen i Indien, men inte lyckats.

För ungefär 10 år sedan så tyckte de styrande i New Dehli att luftkvaliteten blev för dålig och beslut togs att mopeder skulle drivas med CNG (Compressed Natural Gas) då man trodde att "It´s very environmental friendly", som en man sa till mig där nere, innan han bjöd in oss på sin systers brölopp. När vi skulle åka in till Taj Mahal så fick vi åka med elbilar den sista biten för att byggnaderna skulle påverkas mindre av luftföroreningar. Vi fick också berättat för oss att ingen producerande industri var tillåten i delstaten för att skona Taj Mahal. Taj Mahal är nog den vackraste plats jag har varit på! En del av ett paradis - och mycket dis var det när vi kom fram på morgonen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar