20 april 2009

"Samhällets Stöttepelare"

Jag harn i helgen läst "Samhällets stöttepelare" av Anders Johnson, företagare, om goda medborgare.

En lättläst och intressant bok full av exempel på historiska exempel. Den är uppdelad som:
- samhällsbyggare
- patroner
- donatorer
- troende
- sportmän
- politiker
- kooperatörer
- kulturbärare

Det slog mig hur många av dessa personer som har varit aktiva politiskt (Lokat och riksnivå) och i olika organisationer för att bidra till förändring i lokalsamhället och för att föra samhällsförändringar på riksnivån.

En annan sak är att exemplena speglar företagare, som tar ett större ansvar än vad som i första anblicken skulle kunna krävas av dem. Dessa företagare har sedan med tiden i stället låtit samhället ta över ansvaret för dessa uppgifter, som skolor, äldrevård, försäkringar, sjukvård, fritidsaktiviteter mm. I bland kan de liknas vid vad en del talar om som "CSR" (Corporate Social Responsibility" idag? De gör det inte bara i sin egen nu-tid utan , genom att skapa stiftelser så gör de insattser även för framtida generationer (hållbarhet) inom bland annat forskning, utbildning osv.

Att företagare största drift skulle vara att enbart tjäna pengar är nog inte hela sanningen utan är en fas som ochså kompletteras av anledningar som:
- socialt ansvar
- tacksamhet
- självrättfärdigande
- personligt intresse
- dynastibygge
- företagets fortlevnad
- samhällsnytta

men också:
- humankapital. "Anställda som äter näringsrikt, bor i sunda bostäder, har tillgång till sjukvård och motionerar, utför ett bättre arbete än de som saknar något av detta.
- hegemoni. " under den tidiga industrialismen kunde välfärdsaktiviteter syfta till att motverka facklig organisering och vissa politiska refornmer ( dvs ett frivilligt arbete av industruin att ta ansvar"
- inlåsning. "Genom att ekonomiskt knyta de anställda hårdare till företaget (ex låna ut pengar), minskar risken för att de slutar".
- lojalitet. "Även om välfärdsaktiviteterna utformas så att någon egentligen inlåsningseffekt inte uppstår inte uppstår, kan de skapa en ökad lojalitet mellan företaget och anställda och mellan de anställda, vilket gör att personalen trivs bättre, gör ett bättre jobb och blir mindre benägna att sluta".
- rekrytering. "Ett brett utbud av välfärdsaktiviteter kan göra det lättare att rekrytera arbetskraft. Samma motiv kan finnas för insatser som gör det samhälle företaget verkar i mer attraktivt".

Dessa drivkrafter gäller många gånger fortfarande idag.

Så visst har vi även en del att lära av historien! Tragiskt att företagare har fått detta dåliga rykte ofta av personer, som aldrig själva har startat företag (tror jag).

Att man starta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar