14 februari 2010

Inspiration från vardagen

I måndags såg jag "The Coca-Cola Case" i en proppfull aula på Stockholms universitet. Frågan jag ställer mig är - Hur mycket kan vi "friskriva oss" från ansvar för medarbetarna hos våra samarbetspartners?

Jag har också funderat på hur vi gör våra organisationer och företag mer välkomnande - både när det gäller medarbetare, kunder och leverantörer. Trygga och inspirerade medarbetare, som delar en gemensam vision och styr mot gemensamma mål. Kanske är det viktigt med de kärnvärderingar och företagskultur, som diskuteras fram gemensamt eller som redan finns där?

Några timmar under veckan har jag tillbringat ute på Möbelmässan ute i Älvsjö. Det var verkligen inspirerande att strosa omkring bland unga designers och etablerade företag. Speciellt fastnade jag för en soffa som var gjord av använda klätterlinor. Den lovade designern heter Oscar Andersson och går på Beckmans C0llage of Design.

I torsdags utnämnde Rektorsakademien Inger Nyrell, Rektor Ross Tensta Gymnasium till priset "Heja Rektorn". Två av hennes elever höll tal för henne och lyfte fram hennes energi, engagemang och förmågan att lyssna. Det var något som de uppmanade alla rektorer att göra.

I dag kommer jag att delta på ett arrangemang där Naturskyddsföreningen, som organisation ska diskuteras vad gäller - viktigate områdena, hur NSF ska bli roligare, starkare och effektivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar