16 februari 2011

I dag testade jag Swedbank

Hej på dig!
Jag är mycket tacksam för att jag har dig Kai Roer, som min följare - jag vet att jag har en hel del läsare och det är jag tacksam för - men "the first follower" är speciell! Du är en av de bästa tränare/utbildare som jag har träffar och du har ett stort hjärta, vilket bland annat visas hur du använder överskottet från "The Leadership Workbook". En bok som fått mig att reflektera. Jag kan bara rekommendera er som läser min blogg att köpa den! http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F%3Fgl%3DSE%26hl%3Dsv&hl=sv&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=4-1_-P016Ns

I dag var jag lite arg på min bank eller rättare sagt på bankerna i allmänhet - har de inte lärt sig någonting? Bonusar igen? Och eftersom det har visat sig att bonusar inte passar för annat än väldigt standardiserade arbetsuppgifter så är det både provocerande och korkat om man vill ha tillbaka mitt förtroende!

Så jag bestämde mig för att testa växeltelefonisterna på Swedbank, eftersom det är min bank och ha så till stora delar varit i 40 år, samt att jag sökte ett antal personer där!
Telefonist 1: Förstod inte riktigt vad jag menade men kände till kärnvärdena när jag berättade om: omtanke, enkelhet och öppenhet.
Telefonist 2: Kunde dem!
Telefonist 3: Tystnade och sedan försvann hon!

Därefter avbröts mitt försök - jag vill ju inte att min Banks medarbetare far illa!

Swedbank har gjort ett grundligt arbete från "botten" - hur nu den kundnära verksamheten kan vara "botten"? Medan SEB kör top-down och det märks!

Hörde att Mikael Wolf på Swedbank gör ett mycket bra jobb! Han är ute i verksamheten - nästan så att man tror att han arbetar på IKEA!

Nu finns det många blogg inlägg pågång! Tex kanske jag berätta om hur stolt jag är över min mor som är med i lokaltidningen och eventuellt om min far som är en hjälte från styrelseuppdrag och fackligt arbete - snart kommer han vara med på TV men detta blir ett annat inlägg! Min bror som sålde ICA butiken och åkte till USA i ett halvår från kust till kust och letade efter "Karl Oskar & Kristina" - våra rötter i USA- det bidde en bok !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar