25 maj 2014

Att göra skillnad för någon annan?!




Jag fick en idé från YouTube en tjej som fyllde 20 år i USA - hon skulle göra 20 bra saker under sin födelsedag.

I stället för att ge mig en födelsedagspresent så kan du göra något för någon annan - som denna själv inte klarar av att göra! Skriv gärna om detta i tråden - det får vara hur "litet" som helst!

Jag antar utmaningen, men "tjuvstartade" i går med 10 stycken och kommer att göra 20 i dag och 16 i morgon - vilket blir 46 vilket är antalet år jag fyller i dag den 25 maj! När ska man vara glad om inte på sin födelsedag!

Så då börjar jag!
1. Hälsa på en granne som jag inte sett innan (gick ju bra)!

2. Gav Moderaterna och Socialdemokraterna en idé om att de skulle ha kvar valstugorna i tre dagar efter Riksdags-, kommunal- och landstingsvalet i september - för att möta väljarna och få respons från dem! Vad skulle kunna göras bättre och vad gjorde vi bra? (Tror att det är en av Fredrik Häréns gamla - som jag återvinner)


3. Lyssnade på politiker.


4. Var och röstade?

5. Deltog på en vernisage.

6. Var i Husby!

7. Gav en komplimang till kocken på restaurangen jag var på.

8. Hjälpte några kinesiska turister med att finna Riksdagshuset.

9. Talade med Christer Wennerholm om hur SL kan utvecklas (vet inte om denna räknas - beror på hur Christer känner det).

10. Gav en gammal dam några slantar, när hon hade blivit nekad av andra! Tror att de ångrade sig när de såg hur översvallande glad hon blev!

11. Lyssnade på en vän som behöver det!


-----------------------I DAG på min FÖDELSEDAG -----------------------------
12. Arbeta i vallokalen på Kungsholmen!

13. Hjälpt äldre par med dörren.

14. Städat en toalett

15. Samtal med en anställd från en MTR Stockholm anställd med kundservice i världsklass. Han följer mig bort till Hantverkargatan tills vi såg Kungsholmens gymnasium. Han kommer från Kongo Kinshasa, som varit en belgisk koloni och Kongo Brasaville var en fransk koloni.

16. Uppmanar och får kocken på Grill 77 att rösta.

17. Par från Karlstad ska hem och rösta efter samtal med mig.

18. Par från New Zealand - som bor i London, turistar i Stockholm och får några tips från mig. Är mycket tacksamma.

19. Hämtar ett glas vatten till en gammal dam +90 år som tagit sig till vallokalen.

20.  Får ett gäng byggjobbare - att i alla fall fundera på om det inte är en strålande och viktig idé att rösta. Någon av de sex kommer att ha röstat i kväll. Tror att de tycker att det är tufft arr säga att man inte ska rösta i Europaparlament valet.

21. Leende och glatt humör till alla röstande.
a)   Feed back! Ni gör ett väldigt bra jobb!
b)   Slänger ur mig - Ni ska få lite mer "value for the money" (min presentation om valdeltagande. Sedan kommer paret och mannen säger. - "Much value!"
c)   Du förgyller röstningen.

22. På Fridhems Grill och Kiosk - lämnade tillbaks ett kaffemuggslock då jag fick tvp.

23. Hjälper föräldrarna och mina bröder med att författa ett gåvobrev.

24. Ger några kakor jag har fått som födelsedagspresent till några mer behövande.

25. Upplåter min plats i t-banan till en äldre dam.

26. Underhåller de röstande med glada tillrop:
a)   - Vi ses i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar