16 juli 2010

Almedalen 2010, Bonusdagen

I går trodde jag att Almedalen var slut, men vad fel jag hade! Genom en kontakt på Facebook fick jag veta att Sociala Media Akuten gjorde en 2 timmars uppsumering av 2010 års Almedalen . Detta tillsammans med TV Almedalen och SVT Forum var tre väldigt bra intiativ! Stora förbättringar har alltså åstadkommits sedan 2008 när inte ens 10 av över 160 företag och organisationer direktsände eller spelade in arrangemang.


Varför är det viktigt att använda tekniken som finns?
1. Inte alla har möjlighet att åka till Almedalen (svårt att hitta någonstanns att bo, som för underteknad), vilket gör att det är en demokrati fråga.
2. Ett företag eller organisation som vill nå ut maximalt bör använda sig av tex rörlig bild för att deras kampanj ska kunna leva längre. Det ger deltagare som inte haft möjlighet att se detta i efterhand!
3. Öppenhet och transparens är inte bara något vi talar om utan lever i handling! Skulle detta också kunna vara en del i ert klimat arbete? Från ord till handling!

Förbättringsförslag!
1. Under Almedalen 2010 så fanns en storbildsskärm på Stortorget i Visby - den var som bort blåst på lördagen och söndagen! Talade med några missnöjda Taxichafförer!
2. Människor vill slänga skräp i papperskorgar, men när de blir fulla så måste de tömmas annars gör fåglarna det!
3. Gotlandsbolaget bör få veta att de har kunder och turister och göra - och att deras sätt att arbeta påverkar totalintrycket.

Almedalens 3 snackisar!
1. När Gudrun Schyman och FI! bränner 100.000
2. Sven-Otto Littorin, Arbetsmarknadsminister, avgår!
3. JAG "kampanjen", som syntes under alla dagarna (Jämlik assistent gemenskap)!



När jag ser tillbaka på mina dagar under Almedalen så är detta mina personliga höjdpunkter!
1. Programmet på Briggen Tre Kronor var mycket minnesvärt! Särskilt programpunkten om "Framtidens ledarskap" under måndagen! Med representanter från Konungens stiftelse Ungt ledarskap, Down to Earth och Hjärna, hjärta, cash.
2. SIS Standard Institute seminarier om Hållbarhetsstandard (ISO 26000) och standarden "Hållbara möten" (ISO 20121).
3. Ostkakans vänner och Möbelriket, som fick mig att ändra mina planer och delta i ett mycket intressant samtal!

Mina smultronställen i Visby:
1. Gotlands bryggeri, som drivs av Johan Spendrup.
2. Botaniska trädgården är en fantastiskt svalkande oas i Visby.
3. Att sitt nere vid stranden och se solen går ner var en upplevelse, som kommer att värma hjärtat under kalla höstdagar!



En uppsummering och ett avstamp för Almedalen 2011:
* Med alla dessa seminarium och mingel har Almedalsveckan verkligen varit värt besöket! Det är lätt att få i gång samtal och hela arrangemanget är en otrolig kunskapabank! Under min vistelse så utbytte jag mer än 160 visitkort! Viktigt att ha med visitkorten annars få du använda din kreativitet. Ännu viktigare är att åter koppla, bekräft och levererat det du har lovat!
* Genom Facebook, Twitter och Almedalsprogrammet kan du skapa "din" vecka! Men var beredd att vara flexibel! Svårt att vara på alla platser samtidigt! Jag har nog varit mest närvarande i mötet med andra!
* Jag hoppas att fler arrangörer ska finna betydelsen av "Streaming", lägga upp filmer och dra nytta av soliala medier!
Nu är jag "på G" till nästa år och redan bättre förberedd genom att fixat boeende för 2011 redan nu!


































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar