5 april 2014

Så otroligt tragiskt!

I torsdags var jag på min rotaryklubbs lunchmöte och hade då förmånen att träffa en fantastisk skrattande, leende och energirik kvinna vid namn Ewa Schenström.

När Ewa var två år så insjuknade hon i polio och fick läggas in på sjukhus - där hennes föräldrar inte fick träffa henne direkt - utan de fick tala med henne över en vägg - för att man trodde att det smittade.

Inte kunde man se att Ewa var sjuk, men hon berättade att sitt ena ben var 5cm längre och att ena foten är storlek 36 och den andra 39. Hon lever med ständig verk. Att i över 67 år ha levt med detta i olika hög grad gör att jag verkligen beundrar hennes energi. I dag finns det ca 14.000 personer som har haft polio och i olika grad har efterverkningar av detta.

Hon gick med i Rotary International eftersom vi satsar på att utrota polio genom initiativet "End Polio NOW!" Du kan på olika sätt stödja detta - Bill Gates - gör det. Jag köpte en "End Polio NOW"-krokus, för 40 SEK, som räcker för att betala sju poliovaccin!

Nu har jag fått tre anledningar till att kämpa för rent vatten:
1) Polioviruset är vattenburet - varför det är viktigt med rent smittofritt vatten. Viktigt att ALLA polio-vaccineras! Alla födda i Sverige är vaccinerade!

2) Rent vatten är inte alls en självklarhet och kan påverkas av infrastruktur, som vattenledningsnätet som i Sverige börja bli gammalt och mer lappas och lagas. Vi klarar oss inte en längre tid utan vatten. Har du testat att inte dricka under en dag? Redan vid lunch i vårat klimat blir du lite trött och får kanske huvudverk. Ett fungerande och "produktivt" samhälle behöver rent vatten.

3) Människor runt omkring i världen dör av vattenburna sjukdomar - viktigt att vi vårdar vatten, som en av de dyrbaraste resurserna!

Det är verkligen en förmån för mig att ha haft möjligheten att ha fått träffa Ewa Schenström - som delade med sig av sin kunskap om vad polio kan innebära!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar