21 mars 2021

Bibliotikarien - vår tids superhjälte!

Vi får ofta höra, om inte alltid höra, att Gutenberg var boktryckarkonstens fader, Gutenbergsbibeln 1454 , men då får vi allt gräva lite djupare. Bi Sheng uppfann konsten att trycka böcker med rörliga typer på 1000-talet.

"En bok är en produkt som består av flera samhäftade eller ihoplimmade blad (ark)vars innehåll ofta text och/eller bilder, och som ofta täcks av ett omslag med upplysning om bokens titel och författare. UNESCO har definierat en bok som "en icke-periodisk tryckt publikation bestående av minst 49 sidor"" (så fick ni veta detta)

Exempel på böcker är:
* Den oändliga hjärnan" av Jo Boaler
* "Motivationskoden" av Tommy Lundberg
* "Hatet mor judarna" av Björn Wiman och Sanna Sjösvärd

Tänk på en tal mellan ett till sex - skriv ner den men glöm den inte så kommer jag tillbaka till denna så ska ni få en gåva i slutet av talet. 

Något av det viktigaste vi har är Bibliotek, vilket är en samling av böcker. British Library är Storbritanniens nationalbibliotek och världens största bibliotek i fråga om totala antalet poster. Biblioteket är världens största vetenskapliga bibliotek, och innehåller över 150 miljoner poster på alla kända språk och format; böcker, tidskrifter, tidningar, ljud- och musikupptagningar, patent, databaser, frimärken, grafik, teckningar och mycket mer. Bibliotekets samlingar omfattar 14 miljoner böcker. Endast USA:s kongressbibliotek har en större samling med en större samling av 25 miljoner böcker. 

Visst kan man i dessa tider låna böcker utan att besöka ett bibliotek - det finns e-böcker och ljudböcker bara några knapptryckningar ifrån dig. Jag själv använder tjänsten Biblio

Varför ska man då gå till ett bibliotek? Av ren nyfikenhet?

När du träder in i dessa lokaler finns där något "guddomligt", som när du kommer in i en kyrka, synagoga eller moské. Du möts av en tystnad, som gör det lättare att samla tankarna och fokusera.

I förra veckan besökte jag Tranströmmer biblioteket vid Medborgarplatsen. 

Jag kommer dit vid 16:00 och först när gonggongen slå strax innan 19:00, så förstår jag att tiden tiden "flygit iväg".

Biblioteket har ett eget "språk"/System och Superhjältar:
Q för Ekonomi och Näringsliv
P för Teknik, Industri och Kommunikationer
U för Naturvetenskap
D för Filosofi och Psykologi
K för Historia
N för Geografi och Lokalhistori

Om Superhjältarnabiblotikarierna finns fantastisk filmer, som "Harry Potter and the Chamber of Secrets", "The Fantastic Flying Books" and "The Librarian" I, II och III.

Mina bröder och deras familjer har fram till nu varit smartare än jag och besöker bibliotek oftare - jag har inte investerat tiden.
Att besöka ett bibliotek är och låna böcker är gratis.

I biblioteket så möts jag av vänlighet, tystnad och kunskap!

När besökte du ett bibliotek senast?
I dag
senaste månaden
senaste halvåret
senaste året
senaste fem åren
när jag gick i skolan

Min uppmaning till dig är att besöka ett bibliotek i närtid. Ta dig till den sektion med ämnen som intresserar dig mest och titta i en bok från den sektion som motsvara bokstaven till talet som du tänkte på i början av mitt tal! 

Välkommen till Bibblan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar