22 juni 2011

20 samtal, en hjältinna och en nationalekonom!


I dag har det varit en fantastisk dag med en del utmaningar och en hel del skratt och glädje!

I går fick jag ett meddelande om att en sak inte var gjord som skulle ha varit det! Det bra i det hela var att jag fick möjligheten att se till att så skedde! Det tog mig över 20 telefonsamtal att få det bli verklighet! Men det var det värt! Vad jag lärde mig var att de allt är en hel del skillnad mellan näringslivet och universitetsmiljön! I detta projekt vill jag ha med kommunen, näringslivet och universitetet. Den stora utmaningen är att kulten är så olika i de tre sektorerna! Jag gjorde allt själ för smeknamnet "Terriern". Men konturerna börja ta form och sbart är det verklighet! Jag vet också att min insats var värd det!

Jag läste en fantastisk artikel om BostonPowers VD Christina Lampe-Önnerud och har nu ännu en härlig förebild! Uppfinnare, musiker och entreprenör i ett!

Hade förmånen att starta min semester med att medverka vid Wibble-föreläsningen av Klas Eklund för OHLIN institutet - tema "Grön Kapitalism"! Mycket intressant föreläsning. Här är några av de frågor som väckte mig vid Klas föreläsning:
1) Vad tycker Klas Eklund om Muhammad Yunus idéer om Socialt Företagande.
2) Jag tror att bankerna nedvärdera den påverkans möjligheten de har att påverka klimatet med sin verksamhet tex med utlåning, produkter mm.

Klas var också inne på att BNP är ett mycket mycket trubbigt verktyg från en svunnen tid!

Han var också inne på att ekonomer måste lära sig mer om naturvetenskap och ingenjörer mer om ekonomi. Samarbete och tvärvetenskap blir allt vikigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar