29 juni 2011

Vad finns etiken och empatin?

På onsdagen den 22 juni så har vi ett strålande väder och "en av längsta dagar"! - en så där 30 timmar :)

Det lovade gott för stundande Midsommarfirande! En av de viktigaste högtiderna vi har i Sverige! Våran nationaldag har inte slagit trots att vi har firat den i snart 20 år!

Midsommar för mig är vänner och familj - en lugn högtid som har mer fokus på att umgås i jämförelse med Julen och Påsken - som är en religiös högtid och mer fokus på maten!


Till och med nere i tunnelbanan har fåglarna tagit sig.



Restaurang Hurbertus på Holländargatan - var en riktig pärla att upptäcka och det skedde tack vare en god vän som ibland äter lunch i deras lokaler!

Vi hade mycket plats i restaurangen och möjligheten att diskutera med varandra vad som hänt under den senaste tiden!

På bilden finns en målning som föreställer Centralstationen i Stockholm.

Restaurangen hade egentligen allt man kan önska sig! Trevligt sällskap (vilket inte är restaurangens ansvar), mycket god mat, bra service med personal som hade "glimten i ögat, bra priser och en trevlig miljö med målningar på väggarna som föreställer Stockholmsmiljöer.


Denna lilla krabat har förgyllt vår arbetsmiljö under flera veckor och egentligen längre än så - när våra måsar började bygga bo på taket så började egentligen spänningen byggas upp! De har varit vårat "akvarium" - eftersom de finns precis utanför vårat fönster! Vi ingick en pakt redan från början att ingen utanför företaget skulle få veta om "våran" fågel - alla är ju inte goda! och tänker inte så mycket!

Jag kände en oro för fåglarna och ungen att naturen skulle ha sin gång med rovfåglar och sånt! Men fiskmåsar är duktiga på att skydda sina barn.

I måndags var jag ledig! När jag kom till jobbet så var det första efter att ha hälsat på kollegorna att gå fram till fönstret! MEN den lilla måsen var borta! Min kollega berättade - med sorg i rösten att - DE hade varit uppe på taket och ränsat bort boet! Fastighetsskötaren är där på måndagar och fredagar! - så det var ju en riskdag, men vi trodde absolut inte att något skulle hända! Min kollega gick på eftermiddag ut och fikade med de andra kollegorna - när hon kom tillbaka - var en man med hjälm ute på taket och rensade bort boet! Vår lilla "mås-unge var borta! Vad hade hänt med den! Är det tillåtet att göra så? -"Du kan väl ringa och höra - Du är duktig på sånt" sa min kollega! Jag tog på mig uppdraget!

Jag antog utmaningen och började att ringa till fastighetsskötaren som jag skulle tala med i ett annat ärende! Jag hörde på hans röst att något hade hänt! Jag fick veta att Loudden sköter underhållet och fastighetsförvaltaren är Stadsgården!! Uppdraget hade lagts ut på Anticimex - efter att några gäster hade klagat på andra sidan av byggnaden på en annan måsfamilj! De kunde inte gå ut på deras uteplats! Men vår måsfamilj störde ingen - det är ingen som behöver gå ut på taket utanför vårt fönster och ingen har gjort det! Våran måsfamilj - störde inte någon!

Vid samtal med Loudden hänvisar de till Anticimex - Anticimex hänvisar till sin uppdragsgivare ( kan vara Loudden eller Stadshagen) och fastighetsförvaltaren! Byggnaden ägs av Stockholms stad! Det är alltså många aktörer i denna soppa!

Vad jag kan konstatera är att alla skyller på alla och ingen vill ta ansvar! Att ingen kom in till oss och förklarade vad som skulle ske kan jag bli riktigt upprörd över! Att i alla fall två av mina kollegor blev riktigt illa berörda av de inträffade kunde jag lätt konstatera. Vår lille mås-unge diskuterades på varje kafferast!'

I går så ringde platschefen på Anticimex tillbaka till mig och lovade "en lösning" på något sätt! Det hänvisas hela tiden att de bara utför sitt jobb - men vist måste man kunna säga nej! När det helt enkelt inte är okej! Hur hade de hanterat det om det hade varit utanför ett dagis? Våran förvaltare tog sig också tid att ringa tillbaka!

Det sista är inte sagt i denna fråga! Historien kommer att fortsätta - var så säkra! Frågan är vilka rutiner som finns? Jag fick klart för mig att - Anticimex inte gör denna typ av arbete när vi är på jobbet för att människor ska slippa se!?
Många kommer att lära sig mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar