22 april 2021

Att tala till en vägg!

Jag har under två veckor undervisat fyra klasser på gymnasiet . Att undervisa och att skapa en lektion är något av de roligaste och mest fantastiska jag vet.

Jag har fått möjligheten att undervisa eleverna både genom närundervisning och distansundervisning. En kollega har drabbats av Covid-19.

Ämnena har varit Privat juridik och Samhällskunskap, med momenten Skadeståndsrätt, Försäkringsrätt, Successionsrätt, samt Internationella relationer.

Jag är personligen mycket intresserade av ämnena och startar med att försöka väcka deras nyfikenhet och intresse genom fall och exempel, som har hänt. Jag tar också hjälp av dagsaktuella händelser från DN, SVD, SRs Ekot, SVT och DI. Använder externa källor som organisationer, företag, myndigheter, samt Youtube.

Mitt fokus i min uppsats är "Hur kan digitala verktyg användas för att stödja elevernas lärande". I en av kurserna använder vi ett digitalt verktyg. Jag har haft Teams som plattform för att kunna kommunicera med eleverna digitalt.

Både jag och eleverna har drabbats av att tekniken vid några få fall inte har fungerat, vilket tar en del tid. En del märker inte eleverna alls utan jag får lösa dem i förberedelsefasen, men i ett fall så gick det inte att starta lektionen, men jag kunde kommunicera med dem via textmeddelanden för att få igång lektionen. Vid ett tillfälle tog mig 30 minuter att få upp länken, men de kunde lyssna lösa uppgifter i boken eller se begrepp och ämnesrelaterade Youtube-videos. Det är ett visst stresspåslag att tekniken strejka, men jag hade tur och fick hjälp av kollegor och it-tekniker. Vi hann ett nytt sätt att starta den digitala lektionen.

Svårigheten tycker jag är att överblicka effekten av lärandet. Det är mycket svårare att få respons och se om eleverna verkligen lär sig. Hur arbetar du med formativ bedömning under distansundervisning? Jag vill ha samma goa känsla efter en lektion på distans, som en lektion i klassrummet! I klassrummet har jag mycket lättare att avgöra om lektionen har effektiv för elevernas lärande eller om jag måste förklara på annat sätt för att repetera ett visst moment. När jag undervisar på distans med 28-33 elever så famlar jag lite i blindo. Hur gör du? Är du inte lärare har du ändå några förslag. 

Förutsättningarna var de bästa då de ska ha prov nästa vecka då alltid ett visst fokus och "allvar" infinner sig och eleverna är mer benägna att fråga.

För mig som lärare är det lättare och snabbare att "pricka av närvaron och jag har en känsla att lektionerna startar när de ska! Det är också lugnare och ger en bra studiero, men jag har svårt att få en uppfattning med vilken känsla och sinnesstämning eleverna kommer in i lektionen. Det ser och hör jag på ett annat sätt i det fysiska klassrummet.

Jag har träffat ca 120 elever under dessa 5 dagar utspridda två veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar