20 april 2021

God morgon!

Jag hoppas verkligen att du har haft en god natts sömn.

Sömnen är viktig. Men det är med den som med så mycket annat . vi saknar den inte förrän den blir svår att "finna". Vi tar den för given. I alla fall vi som sover gott.

Några exempel vad god sömn kan de:

Dmitrij Mendlejev, upphovsmannen till Periodiska systemet fick idéen till denna när han sov.

Otto Löwi, Nobelpristagare i Medicin fick sin aha-upplevelse om sömnen under sömnen.

Paul McCartny fick texten till Yesterday när han sov.

WHO, World Health Organisation - har varnat för sömnbrist, som en folksjukdom. Mer än 600 miljoner lider av sömnsvårigheter i världen, I Sverige lider 25-30% av sömnsvårigheter. En definition jag har sett är att du under tre dagar i veckan under tre månader har sovit så dåligt att det påverkar dagen efter.

En sömncykeln är 90 minuter och är uppdelad i fyra delar: Insomning (5min), Ytligsömn 10min), Djupsömn (60min), Remsömn/Drömsömn (15 min). Om du känner för att ta en tupplur så ska denna vara 15-20 min eller 90 minuter för att du ska vakna pigg. Risken kan dock vara att du får svårare att somna på kvällen, men det finns också forskning som ser positiva effekter av tupplur/suesta/power nap.

Sömnen är viktig och du behöver 6-8 timmar varje natt. Under din sömn struktureras, sorteras och "slängs" information och erfarenheter du har samlat på dig under dagen. Under sömnen rensas också hjärnan på slagg, som under ett år kan vara så mycket som hjärnans vikt på 1.200-1.400 gram.

Det finns något "tufft" och beundransvärt i att klara sig med lite sömn, men det ligger en stor fara i detta och finns risk i att förkorta personens liv även om personen i dag har "all makt i världen". Men du kan också sova för länge! Är du intresserad ska du ska följa länkarna nedan.

Under Covid-19 så arbetar 1/3 på distans i Sverige.

I söndags läste i DN jag om en undersökning som var gjord av Högskolan i Gävle där de hade undersökt en grupp av 27 anställda på Gävle kommun, som under en period fick beskriva sina vanor. Naturligtvis går det inte att dra några generella slutsatser av resultatet. Det som lyftes fram i DN artikeln var att de som arbetade på distans sov 34 minuter mer. Med den minskade restiden kan jag tänka mig att detta kan ha en positiv inverkan på möjligheten att sova längre.

Fem tips för att få en god sömn med distansarbete:

(1) Se till att få dagsljus. Gå ut på en kort promenad på morgonen innan arbetet starta och/eller vid lunch.

(2) Ta en fysisk paus. Ställ dig upp och rör på kroppen. Det är lätt att bli stel när du sitter och jobbar i timmarvis framför din dator. Dina barn har raster och rörelsepauser - varför skulle inte du också att må bra av det?

(3) Håll på rutinerna. Ät frukost och lunch. Tar möjligheten att ta en promenad. Se till att inte bli sittande på kvällarna utan sluta vid ungefär samma tid.

(4) Byt miljö. Att byta miljö brukar vara bra för att slappmana av och för att få andra tankar. Om du arbetar och bor på samma plats finns risken att samma sinnesstämning följer med dig.

(5) Tänk på återhämtning. Då menar jag inte bara passiv vila utan fritidsintresse, läsa en bok eller tar en promenad kan vara alternativ. 

Jag har själv under vissa delar av mitt liv drabbats av sömnproblem och när det fortsätter kan det finnas anledning att söka hjälp. Sömnen är som en skyddsängel, som hjälper dig att rensa ut delar av det gamla, bygga nytt och förbereda dig för morgondagen.

I dag så finns det förbättringar att göra för mig när det gäller maten: att äta frukost regelbundet och att inte äta för sent. 

Är du intresserad så kan jag rekommendera artiklarna i DN om sömn och distansarbete söndagen den 18 april.

Det finns också två program på SVT som jag vill rekommendera:

Vetenskapens värld: "Jakten på den goda sömnen" från den 20 mars 2021.

Din hjärna med Anders Hansen. 2:a säsongens första avsnitt heter "Din sömn"

Det är under de senaste 20 åren som sömn och hjärnforskningen har tagit stora steg. Hoppas att du ska bli lika nyfiken som jag på din hjärna, välbefinnande och sömn.

Sov gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar