19 februari 2012

En bok som jag skulle rekommendera dig att läsa!

Hej mina kära vänner och blogg-läsare!

Ni som känner mig väl vet att jag läser mycket böcker!
Denna bok/tidskrift är värd sin vikt i guld - för den bär IKEAs grundare Ingvar Kamprad på sin framsida. Det är inget fotomontage - har jag fått veta utan Ingvar ställde upp för att det var för en bra sak!

Ni som känner mig vet att jag besöker många arrangemang - dels för att bli lite klokare, men också för att träffa nya och gamla bekanta. Jag vill nog säga att jag är riktigt duktig på att nätverka: mingla, leverera det jag lovat och att hålla kontakten.

Nu ska ni få ta del av tre av mina allra bästa nätverksplatser:
Möbelmässan ute på Stockholmsmässan - är en helt sagolikplats för inspiration och nätverkande!
Almedalen har jag besökt tre gånger och kommer även att göra så i år, som "nätverkare att hyra".
Att besöka seminarier, föreläsare och konferanser - är jag expert på. Ämnesområden som intresserar mig särskilt är: Entreprenörskap, klimat/miljö, kundservice (vatten, kemikalier, riskanalyser, arbetsmiljö) och samhällsfrågor!


Jag tränar nätverkande varje dag: på pendeltåget till jobbet, på arrangemang eller var hellst jag träffar intressanta människor! - Jag är nog genuint intresserade av andra människor!


I går så låg det ett brev innan för dörren när jag kom hem! Blir alltid lite glad av dessa brev: dock lite frustrerad för att Adlibris ännu en gång hade "lyckats" att sända paketet till Sockenplan - trots att det inte ligger i närheten där jag bor. När jag kommer ner till postutlämnings-stället vid Sockenplan - visar det sig att avin har kommit på avvägar - och det är helt omöjligt att få ut ett paket från "posten" utan en avi! Damen bakom disken verkar vara bestämd trots mina leende och "strålande" argument. Naturligtvis förstår jag att det inte är hennes fel! Som tur är kundens dag så de bjuder på kaffe med tårta och juice - så jag blir på glatt humör igen! ... och vips finner jag avin!

Det visar sig inte vara från Adlibris - utan en glad överraskning från - Filipe Carrera - en av mina hjältar inom Junior Chamber International från JCI Portugal. Han har blivit klar med sin bok - "NETWORKING - Your Professional Survival Guide". Filipe har blivit utsedd till JCIs bästa tränare i världen under Världskongressen i New Delhi 2008. Han är en helt fantastisk nätverkare, tränare och nu har jag alltså fått hans bok i handen!


Trots att jag varit på uppstartsmöte med JCI Stockholm inför Nationalkongressen hösten 2012 i Stockholm med TEMA : Framtidens ledarskap (håll utkik efter detta - Sofia och hennes team kommer att göra detta arrangemang oförglömligt) och fikat med en god vän och sett melodifestivalen - har jag hela tiden småläst hans bok! Jag kan lova dig att detta är en av de bästa böcker om nätverkande jag har läst.

Tre anledningar varför jag tycker "NETWORKING - Your Professional Survival Guide" är fantasyiskt bra och bör köpas och läsas är:
1) Det är den mest heltäckande guide jag har läst - med mycket användbara tips som går att testa direkt - för det har jag gjort personligen.
2) Denna bok är internationell - han han låter i boken 31 personer från 18 länder komma tilltals!
3) Jag är duktig på att nätverka "ansikte-till-ansikte", men har mycket att lära om hur jag ska använda nätet, sociala medier - jag har i kväll läst om kanaler jag inte visste fanns- jag lär mycket av Filipe här!

+ Den är otroligt billig - innan jag slog upp den på nätet hade jag gissat att den skulle kosta ca 299 SEK och blev verkligen förvånad när priset var 111 SEK på Adlibris och 144 SEK på Bokus! Alltså fantastiskt prisvärd! Så bra att jag skulle vilja sälja den i FRIENDSHIPBooKs®!

Jag tror att vi kan lösa en hel del av problem vi ser i samhället om vi lyfter fram dem och vågar talar med varandra - då blir problemen (trollen) till möjligheter genom ett trollslag av samtalets makt - samtal/dialog/mingel/nätverkande föder förhoppningsvis förståelse, empati och bygger förtroende!

Avslutar med att citera en god vän som idag sa -"Mitt förtroende är det viktigaste jag kan ge bort till en annan människa" - jag är beredd att hålla med honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar