29 februari 2012

Post - ambulansen!

Hade tänkt att bloggen skulle handla om Posten, men ändrar mig när jag ser på Uppdrag granskning i SVT1 - "Kampen om ambulansen, som försvann".

Byborna i Årsele miste sin ambulans - och detta har medfört att människors - liv sätts på spel! Är det ett pris som vi ska betala? Vill vi betala detta pris?

"With thanks to my parents who allowed me to dream, and with hopes for the dreams my children will have". Randy Pausch - förord till boken "The Last Lecture" - kan ses som TED-video.
När Posten ombildades till ett företag så tyckte jag väl inte att det gjorde så mycket - den ansvarig ministern talar om att öppettiderna kommer att bli bättre! Det låter ju bra!

På ett slumpvis sätt verkar jag få mina paket till Konsum i Sockenplan - två stationer från där jag bor. På byggnade står Öppettiderna Må-Lör 08-22, Sön 08-22! Men öppettiderna för postutlämningen är inte densamma utan Mån-Fre 08-21, 08-19. ... och visst har jag kommit för sent för att jag trott att det som står på Konsumbutiken gäller.

Vid samtal med personalen får jag veta att Konsum får betalt av Posten för 6 timmar och att Konsums medlemmar och kunder får stå för 8 timmar- Det visar sig också att en postkassörska får en utbildning på 9 månader medan ett postombud får endast 8 timmar.
Så funkar det? Under 2010 och 2011 så renoverades Hötorgets-tynnelnanestation och byggdes om för 10 miljoner. I veckan fick jag veta att man skulle bygga om Hötorgets tunnelbana - nu för 25 miljoner - då kan man ju tro att SL har obegränsade resurser. Då blir man rätt förvånad när man i dagens Metro kan läsa att SL saknar pengar! ... och att man kanske behöver höja biljettpriser och månadsmärke igen! När jag köpte mitt första månadsmärke kostade det kring 400 SEK under 15 år har priset fördubblats.

Som Västerbottens Landstingsdirektör sa i kvällens Uppdrag granskning: "Förändringar är utmanande".- jo de är kanske det!? En ambulans som försvann - öppettider som minskade och biljettpriser som innebär att jag under ett år betalar nästan 5000 SEK mer.

Är det inte så att resor och ambulanser finns i samma budget!

Vård, skola och omsorg! Var är vi på väg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar