8 mars 2012

En dag att minnas - en dag som i alla människors liv borde finnas!


I morse så gick mina steg till ett frukostseminarium på World Trade Center! Där Peter Watz på Watz IT presenterade konceptet - "Bli fullbokad". Många intressanta tankeställningar väcktes under denna timmar, samtidigt som jag fick möjlighet att träffa många trevliga människor!
Vid lunch tog jag hissen ner till en Rotary Stockholm-Spånga lunch i Spånga företagscenter. På dessa luncher får jag inte bara fantastisk god mat, utan också höra på fantastiskt duktiga föreläsare - i dag var det Hamdi Shek Ahmed, som är Samhällsvägledare. Han berättade många intressanta saker om Somalia förr och nu. Vet du att Somalia har 8.800.000 invånare på en yta 637.700 km2 (jmf Sverige 9.500.000 inv, på yta 450.000 km2). Vad vi hör mest är om piraterna - Somalia har en kustlinje på 3025 km (jmf Sverige 3218 km) - att bevaka denna kan inte vara lätt. I Somalia bor 29% i städerna, 25% på landsbygden och 46% är nomader (jmf Sverige 83% i städer och 17% på landsbygden).

Somalia är mycket rik på naturtillgångar som järn, tenn, gips, bauxit, koppar, salt, naturgas och troligen olja. Landet exporterar främst boskap, bananer, djurhudar, fisk och träkol.

Läskunnigheten när det gäller det latinska alfabetet är 37,8% (25,8% kvinnor och 49,7% män), men om vi också ta hänsyn till arabiska är det närmare 100%. I Somalia räknas god kunskap att kunna koranen och matematik. Det som håller samman Somalia är det privata samhället genom Telecom och banker, samt god solidaritet mellan somalier.

Rotary Stockholm-Spångas nyaste medlem är Helena Nilsson, Rektor på Solhemsskolan, blev "in-pinnad" klubbens president Peter Salzer.
Efter jobbet så skyndade jag vidare in till Gamla stan för att vara med och inviga U&Ws nya lokaler på Stora Nygatan. Där de nu sitter i samma lokaler som företaget Futerra Sustaianble Communications. Båda företagen arbetar med hållbarhet, vilket speglas i deras lokaler där man finner stolar från Lamhults Möbler gjorda av cellulosa.
Årets första Think Big Lectures (för mig) av 7 (+1) var i kväll ute i Kista Centrum. Vi var som vanligt i SF Bios lokaler och kvällens talare var Kodjo Akolor, kommiker och radiopratare. Jag visste faktiskt inte alls vem han var - men jag märkte att nästan alla tjejer/damer jag frågade att de direkt visste vem han var. Nu har Kadjo en till - jag, som är imponerad av honom och gärna ser honom i rollen som Matin Luther King. 

Några av Kadjo Akolors förebilder är:

Att lyssna på personer - med spännande historier - är absolut något av det bästa jag vet.
Så vad sa egentligen Kadjo 
- "Alla som vill något sluta vara fega". 
"Allt vi gör är för att göra våra mammor lyckliga"! (en Nobelpristagare när han mottog priset).

"Impossible is just a big word
thrown around by small men,
who find it easier to live
in the world they have been given
than to explore the power
they have to change it.
Impossible is not a fact.
Impossible is not a declaration.
It´s a dare.
Impossible is potential.
Impossible is temporary.
Impossible is nothing." 
Muhammad Ali

I bland måste man bjuda på sig själv!

Nästa Think Big Lectures - står programledaren Malou von Sivers på scenen på SF Bio i Kista Centrum, kl 18.00! Den 29 mars 2012.
Jag kommer dit!
Gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar