11 mars 2012

A perfect mess - not a qlue, but adventures!

I dag så bar bussen till Stockholmsmässan där mässorna - "Allt för sjön" och "Vildmark" gick av stapeln.
Dessa två mässor täcker det mesta av den totala mässytan.

På "Allt för sjön" så kan du se det mesta som flyter - men miljö är inget som de flesta av utställarna överhuvud taget tänker på. Förstod efter ett tag att jag allt få gå över till Vildmarksmässan - där mer av mina likasinnade finns. - "Att man fortfarande kan tömma latriner från småbåtar i havet och sedan blir upprörd över algblomning? Är faktiskt lite förvånande. I alla fall är det i Finland och Turkiet förbjudet att släppa latrinerna i vattnet. Det kostar inget att tömma latrinerna i hamnen i Sverige - så det är ren bekvämlighet eller lathet att man gör det ute till havs. Att banker och långivare bara ta hänsyn till ekonomin vid utlåning vid båtköp förvånar också!

Vissa undantag finns bland dessa företag och miljön. Bland Årets Nyhet 2012 - design, innovation och miljö.


Så stegen bar till Vildmarksmässan - och UPPLEVELSEBURKEN, som blev årets outdoorprodukt - mjukvara 2012. De har bland annat publicerats med en artikel i DN. Deras två montrar var placerade på strategiskt viktiga platser på mässan och UPPLEVELSEBURKEN fanns också att köpas hos Friluftsfrämjandet - skaparna av Mulleskola, som haft inverkan på mitt eget yrkesval.


Ett mässbesök handlar mycket om att vara förberedd - och så korsas detta med möjligheter och vi får det som andra kallar tur! Jag tillbringade 7 timmar ute på Stockholmsmässan. Men det är inte bara förberedelser, utan att man aktivt genomför sitt mässbesök. Genom att byta visitkort, vilket vi inte är särskilt duktiga på i Sverige.
Det finns en uppsjö av magasin och tidskrifter - dessa har förvånadsvärt lite av innovation och nyheter om de utmaningar vi står inför när det gäller miljöfrågor. Temat på årets "Vildmarksmässa" var äventyr - och ett antal resebolag berättade om resor till Nepal, som verkar vara ett område ditt många researrangörer rikta blickarna. En annan plats som verkar vara populär är Sydamerika.
Ett mässbesök kan i sig vara ett litet äventyr: bland montrar, människor och föreläsningar - får man till sig olika berättelser.


En historia jag fick höra var att när Yngve Bergkvist hade drivit Ishotellet någon säsong - så upptäckte han från sitt kontor en ensam gammal dam stå vid receptionen. Han går fram till henne och frågar vad han kan hjälpa till med. Damen står och håller i en broschyr från en av de amerikanska samarbetspartnerna. Han frågar henne om hon känner till dem? Hon för handen mot sin väska och bläddrar bland några visitkort - och säger sedan - "Jag äger dem"! Det var så Ishotellet fick in en ordentlig fot på den amerikanska marknaden och fart på försäljningen. Vad lär man sig av denna historie? Jo, att det är bra att behandla alla lika - för du vet egentligen inte vem du har framför dig!
Ett besök hos Civilförsvarsförbundet gjorde att jag fick möjligheten till ett samtal med några ungdomar från Halmstad, Tensta och Hedemora. De hjälpte mig att ladda mina batteri till IPhonen så att jag kunde ta ytterligare några kort på mässan.

Under mina 7 timmar på mässan så utbytte jag 35 visitkort och fick 5 kontaktuppgifter nedskrivna, 60% på "Vildmarksmässan" och 40% på "Allt för sjön". 78% av de jag utbytte information med hade - hade stora förbättringsmöjligheter när det gäller hur de använder och har designat sina visitkort. 

Ett test jag gjorde när jag var på 3 privata fester i går - var att 50% av personerna jag talade med saknade visitkort. På mässan var det ca 13% som saknade visitkort, efter detta var sista dagen kan denna siffra ha varit något lägre de första dagarna. Samtidigt drar jag slutsatsen att vi i Sverige inte i normala fall bär med oss visitkort särskilt ofta när vi inte är på jobbet.


Den viktigaste delen är efter-arbetet - det är nu du ska leverera vad du har lovat. Detta gäller både utställare, besökare och arrangörer. Om du lyckas att samma dag eller 1-2 dagar efter att ni har träffats - leverera det ni har kommit överens om så ökar dina möjligheter att resultatet blir positivt. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar