17 mars 2012

Kan man polisanmäla anonymt?


Jag såg Uppdrag granskning på SVT1 (börjar bli en lördagstradition- på morgonkvisten. Det handlade om lönebidrag och hur vissa av de personer som mottar detta behandlas - när det egentligen är Arbetsförmedlingen(AF) som har gjort felaktiga beslut.
Tyvärr så förstår AF inte själva - att AF har gjort - FEL. Skulle vilja påstå att det finns lagbrott i denna hantering! Som journalisten i reportaget säger - så är det ju samma lag som när det nekade kvinnan ersättning.  Jag blev mycket upprörd att det var så tydligt att Arbetsförmedlingen bröt mot lagen - detta visas också i interna-PM från myndigheten (att man gjort detta medvetet), samma slutsats kommer en  extern arbetsmiljökonsult fram till.
Jag tycker verkligen att du ska se detta program - funderar lite på det samhälle vi vill ha och vilka friheter en tjänsteman och myndigheter kan ta sig! Jag blev så upprörd att jag strax innan kl 08 - ringer 11414 för att göra en Polisanmälan! Här pausar jag historien och går till dig!
Skulle du anmäla ett brott till polisen? Tror du att man kan vara anonym när man polisanmäler eller anmäler till JO? Om inte, vad är det för regler hos din arbetsgivare som stoppar dig - när det gäller hur du får synas i media och vilka myndighetskontakter du får ta?
Ibland kan det kännas rätt ensamt! 
                          


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar