3 februari 2018

När talade du med någon på tunnelbanan senast?

Det är väl så att vi själva bestämmer när vi vill ha kontakt med andra människor!? Tunnelbanan har kanske aldrig varit det bästa mingel-stället? Överhuvudtaget är det ganska arbetsamt att ta kontakt med andra människor, som du inte känner eller har en relation till.

MEN det är ett bra tillfälle till övning  om du vill få - svart bälte i "nätverkande". Jag har inga problem att ta kontakt med totala främlingar!

Vad har jag för tips till dig? När alla sitter och tittar i sina tidningar eller "smarta telefoner". Frågan är väl hur långt du är beredd att gå?

Behövde bara fråga vad
klockan var för att få ner dessa
fötter från sätet!
Vissa människor på samhällets rand är ovanligt pratglada - de som har "fått ett eller två glas för mycket under västen" eller de som ber om pengar i tunnelbanevagnarna. Ger du dem chansen och orkar höra på tragiska människoöden som räcker till en hel bok så finns möjligheten här - och jag uppmuntrar dig att ta den chansen- men var beredd och var genuint intresserad över deras svar. Hoppas att det kännas rätt för dig att sätta igång ett sådant samtal.

Stora möjligheter till möten - var ligger denna station?
Du ska få tre tips hur jag bryter isen i en tunnelbanevagn:
1). Fråga dem vilken app det har som de tycker är deras bästa. (Svårast är att få dem ta ut deras hörlurar från öronen.) Detta leder ofta samtalet vidare.

2). Om det är någon som sitter med en bok eller lärobok - fråga dem vad de läser eller studerar.

3). Det lättaste är att inleda ett samtal när tunnelbanan stannar oplanerat av någon anledning - då är alla villiga att tala med varandra. Svårare kan då vara att få dem att tala om något annat.

Jag har så många exempel på möten och samtal som har varit så berikande för mitt liv. Vad är det värsta som kan kända? Att du blir fullständigt nonschad och det händer också på Lidingö och Östermalm en vanlig dag. (har egen erfarenhet av detta när jag frågat om vägen till olika platser).
Det är inte heller alltid jag lyckas!
(polaren på bilden har inget med texten att
göra och enda anledningen han är med är att kan har stora
händer och inte ville vara med på bild :
Det vore kul om du VÅGA TESTA och kommer tillbaka och berättar hur det gick?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar