29 oktober 2018

Gör vi egentligen vårar bästa för att vara hållbara?

Vi talar mycket om klimat och hållbarhet i dag - inte minst i somras. Jag har tittat på var denna funktion finns i olika organisationer. Vilket jag hävdar säger något om hur prioriterad och tydlig frågan är i företagets arbete! Finns hållbarhetschefen i ledningsgruppen? 

Kommer ihåg när jag frågade Lars G Josefsson om vem som hade sakkunskapen om dessa frågor i Vattenfalls styrelse (på Vattenfalls bolagsstämma ansikte mot ansikte)   Det har jag sa han! Han hade ganska bra tjälförtroende då och var rådgivare för Merkel då. sedan kom Nuon-affären mm.

En fråga jag har ställt mig är varför så få företag och rekryteringsbolag inte har hållbarhet eller miljö som ett arbetsfält när man ska söka arbete hos dem?

Detta är undergrupper hos ett företag som säger att hållbarhetsarbetet är viktigt:
*Administration
     * Commercial: Field Sales
            * Field Engineering & Vending
            * Finans
            * Försäljning och Marknadsföring
            * Human Resources
            * Information Technology
            * Inköp
            * Integration Management Office
            * Juridik
            * Lager och Produktion
            *  PR och Kommunikation
       * Properties / Facilities Management

(OBS! Detta exempel är inte taget från Vattenfall).

Så hur får vi personalavdelningar, systemutvecklare och rekryteringsbolagen att ta sitt ansvar i att bli mer hållbarhetsinriktade i sitt arbete och kommunikation?
 
Hur mycket lyssnar vi som organisation för att bli bättre?


Vad blir svaret på eran bolagstämma om ni får den?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar