23 december 2021

Borde inte frågan vara hur man skapar en riktigt bra kundtjänst?

I går var det skolavslutning, julbord, reflektion och utvärdering mot PRIO-mål och prioriterade områden. Värdefullt och viktigt att ta sig tiden att stämma av mot varandra i arbetslaget.

Vi hade ett samtal om den fria leken och i vilken utsträckning vi blev inbjudna till den. Jag ser möjligheterna till att uppmuntra till fantasi och kreativitet.


Det slog mig igårs morse att jag inte hade fått biljetterna från SJ, men kl 07:30 när jag var pålägg till arbetet så var inte kundtjänst öppen. Under arbetsdagen fanns inte möjligheten och jag glömde av det tills jag slutade strax innan klockan 16:00.

Först så ringde jag SJs avdelning för frågor, men de hade stängt pga rådande omständigheter. Sedan ringde jag försäljningsavdelningen, men de hade stängt, pga rådande omständigheter. Sedan ringde jag avdelningen, som tar hand om resenärer som har drabbats av inställda och försenade tåg. Det tog mig 2 timmar och 30 minuter, vilket måste vara något form av rekord. När jag började var jag på 119 plats. På plats 1 var jag i 25 minuter. Jag försökte vara så trevlig jag bara kunde vara när det var en kille som svarade. Hans ärlighet gjorde mig på bättre humör och han sände över mina biljetter över SMS. Det visade sig att SJ inte driver sin egen kundtjänst utan att det är Webhelp, som har hand om detta och de hade inte sin bästa dag i går (kom jag själv fram till).

När jag kom fram till Alvesta 03:18 så var jag på ett strålande humör och talade med resenärer och tre SJ anställda. Det visar sig att det schemaläggningssystem, som SJ köpt in har både SAS och MTR och ingen verkar vara nöjd med det.

Stationsbyggnaden i Alvesta är öppen för resenärerna och hemlösheten kanske inte är så stor som i Enköping, där jag fick sova utomhus på en bänk då jag skulle åka till Göteborg på en miljömässa. I Alvesta har de levande småfåglar som kvittrar, vägguttag (bättre än i Stockholm) och gratis WIFI, vilket gör att jag kan skriva denna blogg. De har till och med en antikvariatsbokhandel på stationen, vilket jag tycker är utmärkt.

Jag köpte: 
* ”Helgeandsholmens mordet” (1982) av Jan Mårtensson
* ”Good morning Sweden” (2019) av Ylva Binder
* ”Projektekonomi i praktiken” (2004) av Kjell Rodenstedt och Kent Winter. Utgivet av Konsultförlaget Uppsala Publishing House, som har givit ut många bra böcker.

Klockan 06:24 kommer jag till Växjö och hoppas då att nya stationshuset är öppet. Vid klockan 08:00 så öppnar Brokvists konditori, vilket är ett måste då man besöker Växjö. Finns möjligheten så ska jag träffa den ”nya” näringslivschefen, Fredrik Lindblad.

Vem blir årets Kronobergare återstår att se.


Jag skulle åka till Växjö nu på morgonen 06:07 med JLT / Krösatåget, men det var visst vagnfel och skulle gå en ersättningsbuss, men det kom ingen, vilket var lätt att se i den nyfallna snön. Jag fick ta Öresundståg 06:31. Ringde till JLT och fick tala med Markus, som sa att det inte var ett problem att jag åkte med Öresundståg, vilket heller det inte visade sig när konduktören kom. -”Vi hjälper varandra var det svar jag fick”! Nu har jag kommit till Växjö stationshus, vilket måste vara ett av de finaste. Det innehåller även valda delar av kommunens verksamheter.

God Jul!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar