5 december 2021

Ibland blir det inte som jag har tänkt mig?

 


Jag befinner mig i en hektiskt tid av mitt skrivande. Med ett bra flyt och en hel del tankar som möts i olika punkter. Jag har funnit några platser där jag trivs att arbeta på utanför hemmet. Tekniska museet är jag så ofta på att de frågar mig i butiken om jag har personalrabatt. Det har jag ju inte men jag är med i Tekniska museets vänner.


Jag gillar att räkna på saker och ting. I fredags var jag på Venom på Filmstaden och fick se popcorn leveransen. Frågade vad en säck skulle kosta och en av killarna sa 500 sek. Är säker på att detta skulle kunna ha blivit en god affär. Inte lika säker på att jag skulle kunna få avsättning för popcornen inom en rimlig tid. I biosalongen var vi 30 betalande ca 4500 sek med 232 platser. Vad kostar det att hyra en salong? Det krävdes vaccinationspass för att gå in, vilket var den största anledningen att jag ville gå på bio - för att testa att allt fungera vid ett tillfälle då det inte gör så mycket om jag inte får komma in.


I dag skulle jag ta en fika med några vänner, men det ställdes in, pga sjukdom. Är en inställd fika också en fika?

I dag skulle jag bara ta en runda förbi förbi Samsung-butiken för att ställa några frågor runt deras mjukvara, men det visade sig att de inte var särskilt hjälpsamma utan ville helst sprida lite osäkerhet om min skärm skulle hålla så länge till. Det skulle kosta ca 3000 att laga den. Det blev inte så mycket hjälp. 

Detta är min andra Samsung och innan dess var det två IPhones och innan dess Ericsson, Nokia och Siemens i en salig blandning. Men jag har alltid känt att jag har bytt upp mig.

Samsung har gjort så att jag inte kan byta batteriet, vilket tidigare var en fördel mot Apple. Nu kan jag inte heller gradera upp minnet med ett SD-kort. De vill att jag spara ner i molnet, vilket jag ser som en allt för stor risk. Att föra över mina bilder skulle kosta mig 500 sek enligt kundtjänstpersonal i Samsung-butiken.


Men när jag besökte Telia-butiken några hundra meter uppför Kungsgatan och där var det en kille som hjälpte mig att få kontakt med Wi-Fi-nätverket och sedan köpte jag en mobil av honom. En Samsung S21. Han informerade mig att Samsung skulle kunna hjälpa mig att föra över materialet från min gamla telefon till den nya - helt gratis. Jag köpte ett fodral för det gamla var för litet - för att de ska sälja mer assessoarer. Förvånande var att jag behövde köpa en kontakt för 250 sek för att Samsung nu hade bytt till USB-c till båda portarna. Utan den är det ingen fungerande produkt varför jag ifrågasätter detta. 

Vad jag också tycker är förvånande är att jag efter att ha varit kund hos Televerket och Telia Company i 30 år får samma pris som någon som aldrig har varit kund?


Jan-Ove Waldner är nog en av de största förebilderna bland våra 7-åringar. Att få honom att besöka skolan eller någon från Mojang. Allra.    helst ”Notch” - då han skulle kunna berätta mer om Minecraft.


Ett intressant besök på Tekniska museet då jag ville föra över min data från min Samsung S10 till min nya S21. Detta skulle kräva tid och batteri. Så jag satte mig och väntade och laddade. 


MEN de båda enheterna slutade att kommunicera med varandra och då var möjligheten till att fixa det hela slut. 


Jag får istället för att läsa studielitteratur läsa Samsungs instruktioner för hur jag för över data. Inga kontakter fördes över så jag fick skriva mer de 16 viktigaste förhand för att sedan manuellt föra in dessa. 


Grattis till Polhems pristagarna Angeliki Triantafyllou och Rickard Öste för deras forskning för att ta fram havremjölken.

På tiden att Östers IF tar guld! (Eventuellt krävs det att man varit i Växjö, är smålänning och tittat på Öster för att förstå denna - inga garantier ges) Rickard du är alltid välkommen till nya Värendsvallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar