14 december 2021

Hur många frågor kan man svara på en dag och hur många ställer du till dig själv och andra?

 


I dag så var det full fart på arbetet - som det inte bruka vara det? Det som är fantastiskt med att arbeta med människor är att den ena dagen nye är den andra lik. Att arbeta i skolan innebär att du få otroligt mycket frågor, vilket gör att jag hela tiden få vara på tårna.

Frågorna är av de mest skiftande slag och en del måste jag skriva ner och be att få återkomma med. Andra ber jag dem själva ta reda på genom att de få använda sig av de resurser vi har på skolan.


I förra veckan var vi ute på en exkursion för att finna frågor? Dessa handlade mycket om regn, snö, is, mineraler, livet och döden. Det som är häftigt med barn/elever är att de verkligen kan gå in på djupet när de är intresserade av en fråga. Hur många gånger kan du ställa frågan: Varför? Barn i 5 års åldern är de mest frågvisa och nyfikna. De slutar inte med att fråga och ifråga sätta.


Att uppmuntra till att ställa frågor och att vilja lära sig mer. Därför är det viktigt att svara - inte alltid direkt, men att alltid återkomma ingjuter förtroende. Jag lär mig också en hel del i sökandet tillsammans med eleverna.

Jag får en inblick i spelmarknaden med TicTok, Minecraft, Pokémon och Roblox. Jag har inte själv spelat många spel, men hört talats om desto fler.



Hur blir du inspirerad, nyfiken och ställer frågor?Du är vuxen ch kan bestämma precis själv vad du vill lära dig mer om och kan välja böcker, filmer,spel, poddar, seminarier, som du tycker utveckla dig?

Vilken fråga vill du finna svaret till? Kanske inspirerar du mig att söka ett svar om du skriver frågan här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar