12 april 2022

Jag har ett stort rättspatos och vill att saker ska gå rätt till!

 


I dag så ”snubblade” jag över Paradox Museum Stockholm - anledningen till att jag hittade dem var att de köpt en annons av Google så att de kommer högst upp när du söker på ”Tekniska museet”. Är det smart eller klandervärt?


Under påsken kommer Tekniska museet att ha öppet 10 till 22 alla dagar, som vanligt.


Den 23 mars så såg jag Uppdrag granskning göra ett reportage om Skofabriken Kavat. I programmet så fick vi höra mycket om deras hållbarhetsarbete, vilket också bekräftades i deras årsredovisning. När VD:n Magnus Ericsson och fabrikschefen i Bosnien berättar om löner, fackföreningar, arbetsmiljö och whistle blowing. Lönerna kunde inte arbetarna leva på, fackföreningsorganisationer besvarades inte, de rådde en tystnadskultur. 

Jag var upprörd och skrev en e-post till företaget med ett antal frågor, men till dagens datum har jag inte hört något. Så jag försökte ringa, men det fanns inga telefonnummer till huvudkontoret, så det fick bli till försäljningskontoret, som bara ryckte på ”axlarna”. Få en känsla att de bara lagt ”locket på”.

Fått en känsla att Kavat var ett omtyckt och starkt varumärke inom barnskor, men detta har definitivt förändrats har jag konstaterat då jag talat med några barnfamiljer. 


I morgon kommer jag att besöka Fryshuset - en annan plats som jag gilla att vara på och som har en fantastisk lunch. När jag sitter där så lär jag mig en hel del och inspireras av personal och ungdomar.

Om möjlighet ges så vill jag gärna besöka Fryshuset i Husby.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar