1 april 2022

Vad sägs om att starta en bokklubb ?


Efter gårdagens besök på Gamla Stans bokhandel med Volante förlag, Patrik Svensson och Henrik Ekman.

• ”Ålevangeliet - Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk” (2019) av Patrik Svensson

• ”Naturen vi ärvde - En miljöresa från Tyst vår till het sommar” (2021) av Henrik Ekman

• ”Tyst vår” (1962) av Rachel Carson 

• ”Väckaklocka” (1941) av Elin Wägner


På andra sidan gatan ligger Forum för levande historia.
• ”Med folkmord i fokus - Förintelsens plats i den europeiska historiekulturen”, #6:2008, Klas-Göran Karlsson

• ”Förintelsens röda nejlika - Raoul Wallenberg som historiekulturell symbol”, #12:2012, Ulf Zander

• ”Brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer”, (2008) Erika Aronowitsch och (2016) Camilla Floyd

• ”Erfarenheter av rasism i kontakt med svenska myndigheter och andra offentliga verksamheter - en kunskapsöversikt” (2021), Markus Lundström och Fanny Wendt Höjer

• ”Besöksmål Auschwitz - Om svenska resor för elever till förintelsens minnesplatsen” (2018), Ola Flennegård

• ”Lysning av misstag, SA Lysander - Om judisk ”ras” som äktenskapshinder”, #3:2006, Anders Jarlert

• ”… Om detta må ni berätta … - En bok om Förintelsen i Europa 1933-1945 - med kapitel om Sverige och Förintelsen”,(2003, (6) 2015) av Stephane Bruchfeld och Paula Levine


I går var jag med på Brännkyrka hembygdsförenings årsstämma i vilken jag också är medlem. Här har jag möjlighet att ta del av den samlade kunskapen från många kloka gummor och gubbar, som satsar mycket gemensam tid och kraft för våran hembygd. Som medlem i hembygdsföreningen får jag varje år en skrift:

• ”Profilerna i Brännkyrka”, (2021), Rune Boman (red.)

• ”Företagsamma Brännkyrka”, (2020), Rune Boman (red.)

• ”Bebyggelse och folkliv”, (2019), Rune Boman (red.)


I dag träffade jag några goda vänner på Nybergs Hembageri och Konditori. Att under avslappnade former dricka en kopp kaffe med något tilltugg - kan göra en fredag.


Finns möjligheten när jag är i närheten av Odenplan och Norrtullsgatan 13 - brukar jag besöka Aderton Antikvariat. I dag var det också några Frimurare från Gävle, som jag träffade där av en slump.

Det blev böckerna:

• ”Kvinnorsdikt från när & fjärran” (1991) I urval av Karin Karlsson

• ”Från ett kallt krig till ett annat” (2019) av Tomas Bertelman. Han har arbetat på Utrikesdepartementet sedan 1971. Sveriges ambassadör i Moskva 2008-2012, Warszawa 2005-2008, Riga 2000-2003, Madrid 1995-2000.


Jag lär mig något nytt varje dag! Av människorna jag träffar, av böckerna jag läser och av radiokanalerna jag lyssnar på

Jag tänker starta bokklubben Katalysatorn! Ett alternativ skulle kunna vara att vi gör detta i hybridfordon för att deltagandet ska kunna ske mer än från bara Stockholm. Det kan eventuellt ge olika perspektiv!?

Skriv en rad och anmäl ditt intresse till: Peter-Pettersson@hotmail.com märkt ”Bokklubben Katalysatorn” eller ring eller SMS:a 0706446224 -> tillsammans växer kunskapen.










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar