5 april 2022

Överraska mig!

 


I går var jag och hämtade Telia Company Års- och hållbarhetsredovisning 2021 för att kunna göra ta informerade beslut då jag på det postala viset får använda den ”makt” jag har som aktieägare.

Jag trodde inte att det var sant då jag fick veta att Telia Company bolagsstämma inte skulle vara digital? Ericsson hade både en digital hearing och en digitalbolagsstämma. Det fanns ju anledning till det. 

Men visst hade det funnits anledning för Telia Company att visa hur vassa de är inom sin egen kärnkompetens - men nu visade de i stället PostNords begränsningar.

Då jag gick in i Euroclears system visade det sig att de postala bolagsstämmorna var mer regel än undantag. Det positiva var att jag förutom gjorde min röst hörd i Telia Company också tog möjligheten i AB Volvo. Ett företag som tog emot stöd, betalade ut bonusar och utdelning på aktier i samma andetag under Covid pandemin.


I dag så har jag använt min rätt som aktieägare. Jag har suttit och läst årsredovisningar och samlat fakta för att ta avvägda beslut.


Lördagen den 23 april är det Kulturnatten i Stockholm - ett tillfälle jag ser fram emot och som jag vill göra det bästa av. Tänk om det i Telia Company eller AB Volvos årsredovisningar hade funnits ”Överraska mig”. Ibland vill jag bli överraskad - kanske inte i samband med bolagsstämmor eller läsande av årsredovisningar.


I går blev jag överraskad när jag köpte boken ”Slajm - Har du också undrat vem som uppfann det?” (2021) av David Williams. En bok de säger är för barn mellan 6-9, men jag undrar om den inte lika mycket roar föräldrarna ( i alla fall första genomläsningen).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar