3 april 2022

Vi vänder blad och ser bakåt!

 


I dag så startade jag dagen med en fika på Chateau Bageri och Konditori i Bandhagen, som drivs av Bröderna Okur. När jag har möjlighet så sitter jag där med - en kopp kaffe, en leverpastejmacka och en Wienerkam. Specialpris fram till 09:30 - så det finns ett intiament att   ”snabba på”. Väl där kan jag sitta i lugn och ro och läsa deras SVD eller någon bok jag har med mig.

När jag börja gå mot Högdalen vid ca 10:30, så ljuder kyrkklockorna klockan 10:45 - för påminna mig hur lång tid jag har kvar till gudtjänsten. I dag fick jag bråttom för att jag talade med för många på vägen. Utmaningen med att arbeta på en skola nära hemmet, men jag ser den mest som angenäm - när jag inte ska till Vantörs kyrka.

Jag har bestämt mig för att besöka kyrkan på söndagar så ofta jag kan - fram till att Ukraina får fred - vi får fred och jag får frid.

Dagens predikan handlade om försoning och gav mig en del att tänka på. Det är den femte söndagen i fastan. Det var också avskedspredikan för vår präst Anna Axerud. Detta innebar att det var ett förstärkt kyrkkaffe, vad menas med ett förstärkt kyrkkaffe, - jo, det serveras smörgåstårta, kakor och kaffe. 

Hade bestämt med en vän att vi skulle träffas i stan klockan 13:00. När jag var klar med det förstärkta mycket trevliga kyrkkaffet, så ringer vännen och fråga var jag är? Jag måste ha tittat på någon klocka som inte var omställd - jag var säker på att klockan var 12:15, vilken den inte var. Utan 13:15. Så det blev turbo ner till stan.

Vi gick och fikade på Stockholms stadsmissionens Kafé i Gamla stan -satt och snackade och kom på: 

” Museumföreningen Nifiken, inspiration, kul och energi, som kan omvandlas till engagemang! Spännande om vi blir sponsrade eller stämda -> NIKE - alltså Museumföreningen NIKE.

Programmet ser ni på första bilden - vi startar den 24 april, vilket är  8 månader innan julafton. Så känn ingen stress!


Vi blev ”indragna” eller en magisk kraft tog oss till Drottninggatan Bok- och Bild. Det blev böckerna:

• ”NELSON MANDELA och Mandla Langa Fortsättning framåt åren som president”. Med förord av Graca Michel (2018), Översättning av Nille Lindgren och Öyvind Vågen

• ”Om ryssrädslan, mönsterseende och militära misstag: BJÖRNEN KOMMER”, (2017), Mattias Göransson och Tobias Regnell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar