18 januari 2011

Vem har de bästa svarstiderna på kundservice!

När jag köpte min mobil ringde jag till kundservice för Telia, Tele2, Telenor och 3. Vinnaren blev överlägset Telia!!!

I dag har jag mellan 08.00-09.30 till de fyra bolagen igen för att fråga vilka mål de har för svarstider!
Resultatet blev följande:
Telia (08-90200)Svarar med fullständigt namn. Har inga mål för svarstiderna - så snabbt som möjligt! (som de vill kommunicera)
Tele2 (077-22 52 525) Svarar med fullständigt namn. Har målet att svara inom 1 minut, 100% (låter ju bra).
3 (020-33 33 33)Svarar med förnamn. De har varierande mål efter vilken tid på dagen (låter konstigt). Svara inom 30 sekunder- 1 minut - svara så fort som möjligt (vill inte angemålen)
Telenor (020-22 22 22) Svarar med förnamn. Väldigt svårt att finna deras nummer till kundservicen. (Fick ringa en kompis)Svara så snabbt som möjligt - säger att de inte har några mål!(vet att de har mål - så de vill inte kommunicera dessa till kund)

I många år har jag varit imponerad av IKEA:s kundservice (0775-700 500) och deras svarstider - därför ringde jag IKEA:s växel(0476-810 00) och kundservice.
IKEA växeln i Älmhult svarade på 3 sekunder (svarar nästan alltid inom 30 - sekunder till 1 minut - ända gången jag hade problem var när varuhuset i Älmhult firade 50 år 2008).
IKEA Kundservice svarade inom under 30 sekunder och 38 sekunder. IKEA har målen att besvara 80% av samtalen under 1 minut och de är de öppna med! Lätt att vara ödmjuk när man är bäst. De svarar med förnamn - och av IKEA så förväntade jag mig det.

Jag har till och med överseende att jag få olika alternativ att välja mellan innan jag kommer till en människa! IKEA har inte fler val än tre i tre olika nivåer. Slutsatsen jag drar är att alla telebolagen har all anledning att benchmarka mot IKEA för att få bättre service till oss kunder.

Eller kan Ingvar Kamprad starta ett nytt bolag som erbjuder kundservice tjänster till telebolagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar