15 augusti 2011

100 spänn till SL!


Ni som har följt min blogg har kanske sett att jag har engagerat mig en hel del i SL!

Jag lägger minst 10% av ett dygn på att vänta eller åka med SL.

Sedan den 21 mars har de hållt på att upprusta linje 19! Har faktiskt aldrig vetat vilken linje jag bott på - så lite folkbildning har allt denna ombyggnad haft.

Tur att SL inte måste betala för nedskräpning!

Så här har många resor varit på fullpackade bussar - som har gått ända fram till Gullmarsplan eller Hagsätra om vi haft tur! Resegarantin försvann mycketsnabbt eftersom det var "planerat strul".

Rekordet var 4 trasiga bussar på en kväll i början av augusti - inte roligt att stiga av en buss när man fått en plats! - och vänta på nästa pga problem med dörrarna.

Kommunikationen med oss resenärer var i början en katastrof, men har efterhand förbättrats. Förseningar och överfulla bussar är något vi har fått dras med under hela ombyggnaden! Det verkar som att förståelsen för att man vill ta sig hem är obefintlig!

Som boende vid en bygg arbetsplats tycker jag att entreprenören har skött sig mycket bra och informerar om när de kommer att arbeta.
















Under denna ombyggnad har under vardagarna ombyggnaden betytt att jag tillbringat lika mycket tid som sammanlagt 7,5 semesterdagar! Tänk om jag hade tyckt att SL är Näst bästa sommarstället? Då hade det varit en dröm - kanske en mardröm!

Följer med spänning SLs kundundersökningar för få detta inte något genomslag så mäts det inte korrekt!

Visst måste man bygga om - men då vore det bra att i tid kommunicera med resenärerna med korrekta tider! Att gissa gör ingen lyckligare!

När jag läser i Metro i dag om att SL kortet ska höjas med 100 kr/månad så förstår jag inte riktigt?! Det gick igenom alltså i Landstingsfullmäktige? Det trodde jag ALDRIG! Med alla dessa entreprenörer som kör bussar, pendlar, tvärbanor sköter kundtjänst spärrar och bevakning - undrar hur SL håller koll på kvaliteten utan något kvalitetsledningssystem? Hur vet jag att pengarna används på rätt sätt, att upphandlingar är korrekta, att underhålls görs korrekt (inte länge sedan revisorerna kritiserade detta?)

Har SL stora ekonomiska problem?

Lite av SLs strategi verkar vara att stoppa huvudet i sanden och inte kommunicera med resenärerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar