11 augusti 2011

Vad blir ett demokratiskt land utan mänskliga rättigheter?

När jag idag hörde speakerrösten under EKOTs 15.45 sändning så blev jag alldelses kall! Storbrittaniens Premiärminister David Cameron säger "... inga mänskliga rättigheter ska få stå i vägen!
Då sänker man väl sig ändå till en nivå, som dessa individer befinner sig på! Mänskliga rättigheter är väl ändå något som ska finnas i alla civiliserade och demokratiska samhällen!

Jag hoppas att han har blivit felciterad - annars är det illa och frågan är när det slutar och hur det slutar!

Jag har under de senaste dygnen följt händelseutvecklingen i London genom kontakter, Twitter, Aljaceera, BBC och CNN. Det är fruktansvärt att se enskilda näringsidkares verk bara förstöras och plundras. Att se otryggheten hos vanliga britter som springer för att sätta sig i säkerhet!

Att plundra är ingen lösning till problem - att inskränka människors mänskliga rättigheter är heller ingen lösning.

I dag har jag talat med lokala företagare i Småland, kommunrepresentanter och människor i mindre byar om hur vi kan undvika att sådant händer i Sverige?

Samtalet och att arbeta genom det civila damhället är viktigt! Alla måste bli sedda och hörda!

En svensk polis sa: Att sätta in 16.000 poliser är en kortsiktig lösning. Men arbetar man inte med det civilasahället blir inte lösningen hållbar!
FÖRDOMAR

Många unga inaktiva män - har fått konsekvensen att det blivit oroligheter och krig! Hur får vi dessa unga maskerade män att känna sig delaktiga och respekterade i vårt samhälle?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar