16 augusti 2011

Bara trevliga, leende och sprudlande människor, men ...


När jag skulle på på bussen efter en fantastiskt bra dag på jobbet, en fika med samhällsdiskussioner med några vänner och ett webinar där utbildaren Birgitta satt i San Diego - fylldes jag med energi och glädje. Troligen för att jag har lärt mig nya saker och gjort saker ännu bättre idag!

Men visst kunde jag vara lite snällare - när jag driver med folk och hitta på spratt.

Klockan var 21.30 och jag stod och väntade på bussen - linje 19 mot Hagsätra - bussen kom, bakdörrarna öppnades och det sa svizzz, svizz, svisch, svish när de fyra små tonåringarna smet sig förbi på insidan genom ett mellanrum som inte fanns! Min första reaktion var att ge dem en småländsk-kinesiksk röv-tackling.



Det vinns allt lite tyngd i den och risken är väl att de hade suttit som frimärken i lacken! Men min inflammerade fot - fick mig att fundera en gång till och då var de redan på.

Under bussresan får jag sitta och lyssna på Karlsson på taket- hela bussen hör, men säger någon till? Nix! - och de kan alla repliker utantill! De skrattar och ha kul - så jag får sätta lurarna i öronen och lyssna på Karl Pilkington.




Om du ser en linkande "liten" man i kostym - så är det troligen jag - föresten i morgon kommer foten att vara bra.

Vad är respekt i dag? Att ha tid att lyssna på någon du känner eller inte känner!?

Jag blir glad av att lära mig nya saker? I bland funderar jag på om någon någonsin har hört Carl Bildt erkänna att han har haft fel?

En person som ibland erkänner sina misstag eller att de har haft fel får min respekt! och på detta finns möjlighet att bygga förtroende.

Hur bygger vi ett samhälle, som hänger ihop! Jag som "mellanvuxen" får ibland lägga band på mig själv.

Buss 19S - var min taxi hem i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar