6 maj 2021

Är bokklubben Katalysatorn något för dig?

Jag läser böcker så ofta jag har tid och lust. Jag skulle vilja starta upp en bokklubb

Det skulle kunna se ut så att vi väljer en bok som alla är överens att läsa och att bi träffas via Zoom 60-90 minuter över Zoom en gång i månaden för att samtala om boken.

Ett annat alternativ är att varje medlem av gruppen väljer ut en bok som de vill läsa.

Sedan får man möjlighet att presentera boken i 5 minuter och svara på frågor i 5 minuter. En grupp på 8-10 personer.

Vi skulle kunna testa båda alternativen.

För ca 15 år sedan så startade jag Frukostklubben Katalysatorn, vars syfte var att få feedback på en affärsidé, som man hade.

Ordet katalysator gillar jag! Katalysator betyder att det är något som sätter igång ett händelseförlopp utan att själv förbrukas. Jag liknar detta vid inspiration, som man kan få av till exempel en bok. Att få ta del av andra människors erfarenhet och upplevelse att läsa en bok.

Mitt förslag är att vi har 10 digitala träffar som sträcker sig över ett år. Med 500 ord presenterar du dig själv för de övriga i gruppen ( tex intressen och varför du gillar att läsa). Du ger tre förslag på böcker du vill läsa. Du berättar vilka tre böcker som du tycker är de bästa du har läst. Skicka din intresseanmälan och hur jag får kontakt med dig till peter-pettersson@hotmail.com

Den 25 maj, sista tisdagen i maj så träffas vi på Zoom kl. 17:00 för att komma överens om formerna.

De första, som anmäler sig är de som kommer att vara deltagare i första omgången.

Det jag räknar med från dig är: 

* att du är öppen för andra människors tankar, idéer och erfarenhet. 


* att du har läst eller lyssnat på boken innan vi "träffas"

* att du frigör tid för att kunna vara med på Zoom-mötet och diskutera.

Genom åren har jag haft samtal med

många människor om att göra något i enlighet med detta. Jag läser mycket böcker och använder restiden för att göra något meningsfullt, vilket för mig har blivit att läsa.

Gör slag i sak: Skicka berättelsen om dig själv (500 ord) + 3 böcker du skulle vilja läsa till peter-pettersson@hotmail.com så snart du kan och kontaktuppgifter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar