6 maj 2021

Vem kan vara nöjd med det här?

 

I helgen fick jag ett tips om att lyssna på P1 dokumentär: "Det illojala vårdbiträdet". Jag började på söndag kvällen med del 2, men han inte med att lyssna på hela. På vägen till arbetet så sökte jag efter telefonnummer för att kunna ringa Attendo. Den enda jag kunde hitta nummer till var Attendos presschef. Det ända jag fick ut av det var att få veta att Attendo hade dragit tillbaka den skriftliga erindran.
 Jag hade också försökt att nå Attendos VD Martin Tivéus, men blir kopplad till hans sekreterare, som inte svarar.

När jag på tisdagen eller onsdagen får höra ett uppläst uttalande från VD:n om Attendos öppenhet blir jag provocerad. 

Jag går in och läser om Attendos syn på hållbarhet och vilka värderingar de står för: "Attendos hållbarhetsarbete fokuserar på tre huvudområden: samhällsutveckling, kvalitet i vård och omsorg samt våra medarbetare. Dessa områden har identifierats som de viktigaste båda för Attendo och för våra olika intressenter.

Som en del av målsättningen inom området samhällsutveckling är Attendos ambition att leda etableringen av nya boenden för att möta samhällets behov av nya platser inom äldreomsorgen. Inom kvalitetsområdet strävar Attendo efter att bibehålla och utveckla den ledande positionen inom kvalitet och kundnöjdhet. För området våra medarbetare är målsättningen att Attendo ska erbjuda en stimulerande arbetsplats för alla som vill göra skillnad."

"Våra tre värderingar – kompetens, engagemang och omtanke – fungerar som riktlinjer för allt vi gör, för hur vi förhåller oss till varandra och kunderna. Tillsammans hjälper de oss att förverkliga vår vision."

Att tala om kvalitet, öppenhet, hållbarhet och värderingar - blir många fina ord om det är ett glapp mellan ord och handling.

Jag kontaktade Attendos Kommunikation och IR-direktör och påtalade vilka skillnader jag såg mellan orden: samhällsutveckling, kvalitet i vård och omsorg samt våra medarbetare. 

När jag lyssna på P1 Dokummentär så ser jag många brister om att lyssna på anställda och anhöriga.


Värderingarna som kompetens, engagemang och omtanke - blir bara ord.

Om de anställda ska behöva spela in samtal med HR och chefer - så blir det en ohållbar situation. När någon som slår larm får skriftlig erindran för att hon skulle ha varit illojal. En medarbetare, som har varit anställd i 10 år.

Nu visar det sig att personal i Växjö på Attendo hade polisanmälts efter att ha kontaktat media och använt sig meddelandeskydd.


Efter detta visar det sig att personer i ledande ställning fått miljonbonusar, samtidigt som man fått 130 miljoner i verksamhetsstöd under Coronan. Detta ska vara baserat på kundnöjdhet. Då dyker frågan upp om hur dessa undersökningar görs och med vilken kvalitet som detta genomförs.


Många frågor återstår och många fler kommer det troligen att bli.

Jag blir verkligen upprörd när jag lyssna på "Det illojala vårdbiträdet" från P1 Dokumentär. Hur reagerar du? 

Jag har hört att åklagaren skulle  ta upp fallet med Attendo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar