13 maj 2021

Tre önskningar i en!

 

Tre kloka personer som jag ser upp till. De har åstadkommit fantastiska ting och med sina gärningar påverkat människors liv - inte minst barnen.

Astrid Lindgren - denna mamma som skrev Pippi för sin dotter och som har givit glädje åt så många barn. Hon har följt med oss nu när vi har fått egna barn och barnbarn i bra och besvärliga stunder i livet. Hennes figurer har funnits som låtsas lekkamrater för många ensamma små barn.

Hennes böcker har betytt så mycket för så många att jag tycker att hon skulle ha fått Nobelpris i Litteratur t o m postumt. 

Sir Ken Robinson föddes i Liverpool 1950 och drabbades av polio i unga år. Hans eller hans fars drömmar om att bli fotbollsproffs försvann och blev början på något nytt. Han utbildade sig och doktorerade och blev lärare. Hans föreläsningar har haft stor betydelse för mig och påverkat min syn på lärandet och elevernas potential. Han berättar om en musiklärare i Liverpool som hade Paul McCartney och Ringo Starr, halva Beatles, som elever, men han tyckte inte att de hade någon talang.  
Tänk att vara den läraren eller den förläggaren på Bonniers som refuserade Pippi Långstrump? Alla begår vi misstag! Det handlar väl att gå vidare och lära oss något av våra misstag.

Ingvar Kamprad som skapade IKEA som 17-åring och skrev "En möbelhandlares testamente" som 50-åring. Ett av de företag jag är allra mest imponerad av.

Alla dessa personer har värderingar, som överensstämmer mycket med mina egna!

Jag funderar på hur en skola som drevs av IKEA skulle se ut?

Leklandet - Småland har ofta anställda lärarstudenter eller pedagoger. 

Hur skulle en skola i Astrid Lindgrens-anda vara uppbyggd?

Skulle det gå att bygga upp en skola i samarbete mellan IKEA, Astrid Lindgren AB och Fryshuset - kanske i en stiftelseform?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar