4 maj 2021

Digitala hjälpmedel bredda räckvidden både i tid och rum!

 

Den 17 mars 2020 var jag på min senaste föreläsning där vi kunde ses i ett rum och ha diskussioner. Vi tog även och åt en bit efteråt. Boken som presenterades var "Erkännandets pedagogik. Sju pedagoger berättar." Några av dem hade jag förmånen att lära mig av: Åke Hallström, Eva Borseman, Bengt Wahlund, Birger Svanteson och Matts Mattsson (red.). 

Att få möjligheten att vara med på en bokrelease där jag har fått möjligheten att läsa boken i förväg ger mig allra mest. Det ger mig möjligen att sitta och höra på författarens presentation av sitt alster och fundera på frågor som jag vill ha utvecklade utifrån det jag har läst.

Det gäller att vara på hugget och ställa den första frågan - i allmänhet brukar detta vara ganska enkelt - inte många bruka vilja ställa den. Sedan handlar det om att lyssna på de andra frågorna och svaret för att kunna fördjupa sig och lära sig mer. Ges möjligheten brukade jag ställa en till.

Jag funderar att starta en bokklubb - en studiecirkel där vi en gång i månaden läser en bok och diskuterar den under 1-2 timmar.

Under år har jag kämpat för att Almedalen skulle bli mer digital - för att företag och organisationer skulle nå ut med sitt budskap till fler runt omkring i Sverige. Jag har varit inspirerad av Chris Andersons, fd chefredaktör till WIRED, teori om The Long Tail! Under Covid-19 har möjligheterna att vara med föreläsningar och seminarier mycket större om du har
ett bredband.

Tänk vilken "skatt" av kunskap som byggs nu i Sverige och vilka möjligheter det finns att dela med sig av bra böcker och seminarier, som du har haft möjlighet att delta på. Jag hoppas att organisationer och företag fortsätter med det.

Att fler får möjlighet att lära sig mer - en del av livslångt lärande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar