15 maj 2021

Från Pythagoras till Stephen Hawking.

 

I dag hade jag bestämt mig för att besöka Skansen, som jag gör ofta och gärna. Jag hade inhandlat korv och bröd, vilka grillades på vid eldarna. 

Jag sparade lite plats i magen för att kunna äta en våffla, men Rasta Kulturrestauranger hade inte en av sina bästa dagar utan att det var helt enkelt stängt. Jag gick istället ner till Gubbhyllan, som inte har börjat med med våfflor, vilket hade varit en strålande idé. Nu fick det bli drömmar och kaffe.

Jag är förundrad över vilka risker som människor, restaurangägare och caféägare tar när de inte följer FHM råd. När jag sedan får höra hur situationen är på vissa akutmottagningar blir jag ledsen, bekymrad och förbannad.

Sedan tog jag mig till Tekniska museet. Jag är med i Tekniska museets vänförening och går dit så ofta jag har lust. I dag var det många som besökte museet, men biljetter måste bokas i förväg. Jag gick dit för att få se den nya utställningen om Mars: "Moving to Mars", vilken jag kan rekommendera. Eftersom jag har fritt inträde så har jag aldrig någon brådska. I dag satt jag och läste böcker. Jag köpte "Hjälp ditt barn med biologi, kemi och fysik genom hela grundskolan och gymnasiet" av Carol Vorderman.

Personer som Pythagoras, Thales of Miletus, Aristoteles, Archimedes, Ibn al-Haytham, Nikolaus Kopernikus, Tycho Brahe, Galilei, Johannes Kekler, William Harvey, Christiaan Huygens, Anton van Leeuwenhoek, Isaac Newton, Carl von Linné, William Herschel, Antoine Lavoisier, Alessandro Volta, John Dalton, George Cuvier, Michael Faraday Charles Darwin, Claude Bernard, Gregor Mendel, Louis Pasteur, James Clerk Maxwell, Dmitri Mendelelejev, Robert Koch, Ludwig Boltzmann,
Joseph J. Thomson, Max Plamck, Marie Curie, Ernest Rutherford, Albert Einstein, Otto Hahn, Max Born, Niels Bohr, Erwin Shrödinger, Edwin Hubble, Linus Pauling, Barbara McClintoch, Glenn Seaborg, Jonas Salk, Francis Crick, Rosalind Franklin, James Watson, Stephen Hawking.

Naturvetenskapen delas upp i:
"Biologi, eller läran om livet, är ett stort ämne som studerar livsformer i stort och smått, från mekanismerna i en mikroskopisk
cell till hur hela skogar beter sig".

* Biologi * Zoologi, Botanik, Mikrobiologi, Ekologi, Medicin, Paleontologi

Mellan dessa finns: Biokemi, Genetik, Rättsmedicinsk vetenskap

"Kemi är vetenskapen som studerar ämnenas egenskaper och undersöker hur de kan förändras från en form till en annan. Kemi kallas ibland den centrala vetenskapen eftersom den utgör en länk mellan fysik och biologi. Kemi bygger på kunskaperna från fysiken och utgör i sin tur basen för mycket av kunskaperna inom biologin."

* Kemi :* Organisk kemi, Elektrokemi,

Organisk kemi

Mellan dessa finns: Rättsmedicinsk vetenskap, Geologi, Kärnkemi

"Ordet fysik betyder natur på klassisk grekiska och fysiker söker svar på de grundläggande frågorna i universum, som hur energi, tid och rum fungerar och samverkar."

* Fysik * Partikel fysik, Termodynamik, Mekanik, Optik,

Vågrörelselära, Elektromagnetisk, Astronomi, Meteorologi

Samhällsvetenskaper: Antropologi, Arkeologi, Ekonomi, Geografi, Psykologi

Tillämpad vetenskap: Bioteknik, Datavetenskap, Materialvetenskap, Telekommunikation.

I morgon ska jag besöka Skansen, Ekonomiska museet och Historiska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar