9 mars 2022

Att bli klokare genom att lyssna till barn!

 


Jag började förra terminen på en förskola. En av de första dagarna får jag höra ett ”ord”, som en sexåring hade kommit på och som jag häpnade inför. Tyvärr så skrev jag inte ner det och när jag sedan frågade hen så hade barnet glömt bort det.


I morse så lyssnade jag på ”Tankar för dagen” som berättades av professor Thomas Brytting om ordet ”humanitärkorridor”. Detta ord kom enligt fd utrikesministern Jan Eliasson, som berättat att ordet kom till vid förhandlingar under konflikten i Sudan. Ordet var nytt och obelastat och kunde därför rädda liv och tjäna ett syfte.


Mitt vikariat börja nå sitt slut och jag har lärt mig otroligt mycket. I går så talade vi om traditioner och efter att vi hade gått i genom svenska högtider så skulle vi tala om en indisk färgfestival. Av detta blev inget - då läraren visade världskartan och pekade ut Indien. Så kom frågan var Ryssland och Ukraina ligger. Sedan forsade frågorna fram om kriget och funderingar. Läraren visade hur duktig hon är och lät dessa besvaras. Alla eleverna fick i alla fall ställa en fråga, men tiden räckte inte till. På fritids och mellis så såg vi Lilla Aktuellt för att även här får några svar.


I dag har jag tänkt ta med mig en bok som heter ”Så funkar allt - Komplicerade saker förklarade med enkla ord” (2015) av Randall Munroe, som jag träffat på Tekniska museet när han släppte ”Tänk om” på svenska. Han är en fd ingenjör som arbetade på NASA.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar