10 mars 2022

Tänk vad en ”uppåtpuff” kan kännas bra!

 


Idag så fick en av eleverna reda på att det på måndag är studiedag. Hens fråga var då: ” Är det skolplikt?” Svaret var nej! Ett jubel kom från eleven! När jag var 8 år visste jag säkert inte vad ”skolplikt” var.

Jag är ganska övertygad om att några av eleverna skulle kunna tänka sig att bli ”Lego-byggare”.


Jag har nu arbetat i en klass i 21 veckor, vilket har varit en fantastisk upplevelse och jag har lärt mig mycket av dessa 7-8 åringar. Om vad de tycker är kul - Roblox, Minecraft, Pokémon.


Under dessa över 100 dagar har jag 100 bilder på skolmaten. Jag ta bilder på mat och böcker, som ingen annan de har träffat förr.


Något som jag har gjort med en hel del av dem är NO och då främst kemiska och fysikaliska experiment. Att laborera är som att laga mat med ett recept - bara att det händer lite mer. I båda fallen måste , man läsa och lyssna noga. Det har inte gått eleverna förbi att jag anteckna mycket - det gör jag för att komma ihåg och för att söka mer information senare.


Vi har haft några teman som har fått mig mer intresserad. Vikingarna och vars gudar har givit namn till många av våra veckodagar. Birka besökte jag för första gången med några vänner efter 27 år. På Historiska museet kan man besöka världens största vikingautställning. Samerna - vårt urfolk, som vi inte har behandlat väl och vilka Svenska kyrkan bad om ursäkt 2022. I dag finns det ca 20.000 Samer i Sverige och 70.000 i Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Fram till 19 februari fanns det en stor utställning om den samiska kulturen på Nordiska museet.
Hållbarutveckling - då vi talade om att inte skräpa ner och att samla in. Återanvända och att inte köpa så mycket. Den 5 mars öppnade utställningen ”Zero City” på Tekniska museet.


Nu så har den ordinarie läraren kommit tillbaka från ”mammaledigheten” och jag behöver bli klar med mina studier - för att lära äldre barn kemi, matematik, NO och Företagsekonomi.

Jag kommer att sakna varenda en av dessa små stjärnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar